لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

«رییس جمهور کرزی کابل را به قصد تهران ترک کرد»


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان با همتای ایرانی اش محمود احمدی نژاد
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان با همتای ایرانی اش محمود احمدی نژاد
رییس جمهور کرزی در راس یک هیات بلند پایه امروز کابل را به قصد تهران ترک کرد.

در یک اعلامیهء منتشره از سوی ریاست جمهوری افغانستان، هدف از این سفر یک روزه آقای کرزی به ایران شرکت در مراسم نوروز خوانده شده است.

گفته شده در این مراسم روسای جمهور تاجکستان، ترکمنستان، عراق و نماینده گان بلند پایه 20 کشور منطقه نیز اشتراک خواهند داشت.

حامد علمی یک سخنگوی حامد کرزی روز گذشته طی یک صحبت تلیفونی به رادیو آزادی گفت:
« رییس جمهور افغانستان برعلاوهء اشتراک در جشن نوروز با روسای جمهور ایران، تاجکستان، عراق و مقامات بلند پایهء کشور های دیگر که به مناسبت این جشن دعوت گردیده اند، پیرامون مسایل مختلف ملاقات های را انجام خواهد داد.»

قبل از این رییس جمهور ایران نیز به دعوت حامد کرزی به افغانستان سفر کرد.

در این سفر، احمدی نژاد رییس جمهور ایران از حضور امریکا در افغانستان شدیداً انتقاد کرد و این مساله انتقادات شدید حلقات سیاسی و کارشناسان افغان را نیز در پی داشت.

در رابطه به سفر تازه حامد کرزی به ایران نیز تحلیلگران افغان نظریات مختلف دارند و می گویند که گرمی روابط میان کابل و تهران می تواند تاثیرات منفی بر روابط افغانستان و ایالات متحده و سایر متحدین آن کشور داشته باشد.

نصرالله ستانکزی یکی از استادان پوهنتون کابل در این مورد نظریاتش را چنین بیان کرد:
« با وجود که مسالهء خارق العاده نیست که دو کشور همسایه با هم دیگر باید روابط دوستانه داشته باشند، اما روابط تهران و کابل یک نوع سوال بر انگیز است. نزدیکی کابل و تهران و به خصوص نزدیکی روابط دو رییس جمهور یک نوع فشار است به طرف واشنگتن و من فکر نمی کنم که این روابط از طرف واشنگتن به گرمی استقبال شود. هم چنان این نقطه را باید متوجه باشیم، با وجودیکه این سفر بسیار سیاسی نیست یک موضوع آن این است که احمدی نژاد می خواهد متحدین امریکا را با خود داشته باشد و به طرف امریکا به طور غیر مستقیم فشار وارد کند.»

به گفته کارشناسان افغان، در حالی که مردم افغانستان از حضور نظامی کشور های غربی نیز در افغانستان با دل گرمی حمایت نمی کنند، با در نظر داشت مداخلات ایران در امور افغانستان که در 30 سال گذشته داشته است، علاقمند روابط نزدیک با ایران هم نیستند.

گفته شده است که در حال حاضر نیز ایران از مخالفین دولت افغانستان حمایت می کند و به صورت پنهانی زمنیه آموزش و تجهیز گروه های مخالف دولت افغانستان را فراهم می کند.

اما جانب ایران همواره مداخله در امور افغانستان را رد می کند و می گوید علاقمند تحکیم روابط دوستانه با این کشور است.

پس از انتخاب مجدد حامد کرزی به حیث رییس جمهور افغانستان این اولین سفر وی به ایران است.
XS
SM
MD
LG