لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

قریشی: نمی خواهیم طالبان دوباره به افغانستان حاکم شوند


شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
پاکستان روز جمعه این را رد کرد که گویا این کشور به طور پنهانی در افغانستان با طالبان کمک می کند و گفت که برای اعاده صلح و ثبات در کشور همسایه اش افغانستان تلاش می کند.

بر اساس گزارش آژانس خبری فرانسپرس، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در جریان دیدارش از ایالات متحده امریکا مکرراً گفت، پاکستان به دنبال روی کار شدن حکومت ملکی در سال 2008 تلاش می کند تا یک کشور میانه رو و دیموکرات باشد.

پاکستان از سال 1996 تا 2001 زمانی که رژیم طالبان در عملیات ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان سقوط کرد، حامی اصلی طالبان به شمار می رفت.

اما محمود قریشی به رادیوی ملی امریکا گفت، دوستان هم تغییر کرده می توانند. آن زمانی بود که به گفته وی طالبان حکومت می کردند و پاکستان به خاطر راضی بود که از طرف آنها خود را آسوده احساس می کرد.

ولی وی گفت، حال نمی خواهند که طالبان دوباره بر افغانستان حاکم شوند.

قریشی افزود که مردم امریکا باید بدانند که مردم پاکستان و دیموکراسی آنها دست به دست هم داده اقدام می کنند.

وزیر خارجه پاکستان هم چنان گفت، پاکستان تنها در صورت خواست خود افغان ها در این کشور دخیل خواهد شد.

وی گفت، آنها برای به میان آمدن افغانستان صلح آمیز، با ثبات و دوست هر تلاش ممکن را به خرچ خواهند داد.

آژانس خبری فرانسپرس می نویسد، مقامات افغان و غربی از مدت ها به این سو گمان دارند که برخی از حلقات در داخل دولت پاکستان، به خصوص آی، اس، آی، یا اداره استخباراتی این کشور خلاف پالیسی حکومت ملکی با طالبان افغان کمک می کند.

کای آیده نماینده سابق سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته بود که پاکستان ملا برادر را به خاطر جلوگیری از تلاش های پنهانی حکومت افغانستان برای تماس با طالبان دستگیر کرده است.
XS
SM
MD
LG