لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

سیمینار بهبود وضعیت معلولین در کابل راه اندازی شد


مسوولان شبکه بازتوانی مبتنی بر جامعه می گویند که در جریان این سیمینار تلاش می شود تا مشکلات و نیازمندی های اساسی معلولین افغان برجسته شود.

راضی خان همدرد مسوول شبکه بازتوانی مبتنی بر جامعه به روز یکشنبه در مراسم افتتاح این سیمینار سه روزه افزود که آنان با راه اندازی چنین برنامه ها تلاش می کنند به مشکلات موجود معلولین افغان به خصوص زنان و اطفال معلول رسیده گی صورت گیرد.
آقای همدرد در ادامه گفت:
« یکی از اهداف این سیمینار این است که ما چطور می توانیم جامعه را به پای ایستاد کنیم تا مصدر خدمت برای معلولین شود و معلولین را در منطقه و جامعه جای داده و ظرز تفکر که در ارتباط به معلولیت موجود است، از بین برود.»

با توجه به آن چه وضعیت ضعیف اقتصادی افغانستان خوانده می شود، گزارش های وجود دارد که اکثریت معلولین افغان در فقر، تنگ دستی و بی اعتمادی نسبت به آینده زنده گی می کنند.

آمنه افضلی وزیر کار، امور اجتماعی، شهداء و معلولین در بخش از این سیمینار پذیرفت که وضعیت معلولین افغان به خصوص اطفال و زنان معلول نگران کننده است.

اما خانم افضلی می گوید که جهت حل مشکلات معلولین باید زمینه اشتغال برای آنان مساعد شود.
خانم افضلی در ادامه گفت:
« ما باید ظرفیت های معلولین را کشف کنیم و مطابق به ظرفیت ها، استعداد ها و توانایی های آنها زمینهء کار را برای شان مساعد سازیم.»

در این حال شماری از نهاد های مدافع حقوق معلولان شکایت دارند که در افغانستان به حقوق افراد معلول توجه صورت نمی گیرد.

عاشق الله سلطانی معاون اتحادیه ملی معلولین با اشاره به برگزاری این سیمینار می گوید که راه اندازی هم چو برنامه ها بیشتر جنبه نمادی دارد.
وی در ادامه گفت:
« این کمک های که گفته می شود، صرف بالای صفحه نوشته شده و برای مردم می خوانند. پول را که دونر برای دولت و یا موسسات کمک می کند مردم اصلاً نمی دانند که پول به کدام عرصه به مصرف می رسد.»

در مورد اینکه رقم معلولین طبیعی و غیر طبیعی در افغانستان در چه سطحی قرار دارد، اطلاعات موثق در دست نیست.

اما به گفته مقامات افغان به طور تخمینی در حال حاضر حدود دو اعشاریه هفت درصد از نفوس افغانستان را افراد معلول تشکیل می دهند.

برخی از نظر سنجی ها نشان می دهد که بیشتر معلولیت ها ناشی از جنگ ها در افغانستان بوده است.

حکومت افغانستان همواره گفته است که برای بهبود وضعیت زنده گی معلولین و معیوبین در کشور تلاش می کند، اما به باور برخی ها این که معلولین و معیوبین چه وقت از این تلاش های حکومت سود خواهند برد، در پرده ابهام قرار دارد.

در این حال شماری از آگاهان امور اجتماعی کشور بر تامین حقوق معلولان در افغانستان تاکید کرده و می گویند که تمام افراد یک جامعه مسوولیت های اخلاقی و انسانی در جهت تامین حقوق افراد معلول دارند.
XS
SM
MD
LG