لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

«جاپان سه ملیون دالر برای پروژه های انکشافی کمک میکند»


شیگو هیروگی سفیر جاپان در کابل
شیگو هیروگی سفیر جاپان در کابل
مقامات سفارت جاپان در افغانستان می گویند که تمرکز اساسی آنان برای اجرای پروژه های بازسازی در این کشور، اعمار مکاتب، کلینیک ها و پاک کاری ساحات از وجود ماین ها و مواد انفجاری است.

قرارداد کمک های تازه برای این پروژه ها به روز دوشنبه در کابل میان سفیر جاپان و شماری از ادارات غیر دولتی افغانی به امضا رسید.

شیگو هیروگی سفیر جاپان در کابل به خبرنگاران گفت که برای پیشبرد این پروژه ها سه ملیون دالر امریکایی اختصاص یافته است.
وی در ادامه گفت:
« عقد قرارداد 14 پروژه انکشافی، کمک بلاغوض جاپان در 13 ولایت افغانستان می باشد. برنامهء کمک بلاعوض برای پروژه های اساسی که ارزش مجموعی آن نزدیک به سه ملیون دالر امریکایی می رسد، می باشد.»

به گفته سفیر جاپان در افغانستان، بخش اعظم این پروژه ها در ولسوالی های دور افتاده و نیازمند کشور اجرا می شود.

قرار است بیشتر این پروژه ها ظرف یک سال آینده تکمیل شده و به بهره برداری سپرده شود.

مسوولین ادارات اجرا کننده این پروژه ها نیز گفتند که تلاش می کنند تا کارهای با کیفیت را انجام دهند.

انجنیر عبدالستار نماینده موسسه ماین روبی «دافا» که قرارداد ماین روبی در ولسوالی دامان ولایت کندهار را به امضا رسانده است، گفت که این ولایت برای کمک به بخش زراعت و معارف و کاریابی بیشتر نیاز دارد.
وی در ادامه گفت:
« ماین ها در برخی از مناطق ولایت کندهار و سایر ولایات جنوب افغانستان زیاد است، اما ما به کار خود ادامه می دهیم و در این راستا با مشکل رو به رو نیستیم، اما نیازمندی های اساسی در بخش زراعت، معارف، کاریابی به مردم و صحت عامه است که باید به آن بیشتر توجه صورت گیرد.»

جاپان در ماه ها و سال های گذشته نیز در زمینه اجرای پروژه های بازسازی مبالغ هنگفت را به مصرف رسانده و این کشور در نظر دارد در پنج سال آینده، حدود پنج ملیارد دالر امریکایی را در پروژه های مختلف انکشافی افغانستان به مصرف برساند.

اما با آن که جاپان و سایر کشور های سازمان های کمک کننده در عرصه های مختلف پول به مصرف می رسانند، اما بسیاری از مردم افغانستان به خصوص در مناطق دور افتاده شکایت دارند که پروژه ها با کیفیت پایین اجرا می شوند و برخی اوقات پروژه های غیر ضروری با استفاده از این کمک ها به راه انداخته می شود.


گزارش از برشنا «نظری»
XS
SM
MD
LG