لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

«همه امکانات برای زنان محبوس فراهم شده است»


تعداد از زنان محبوس افغان
تعداد از زنان محبوس افغان
به گفته مسوولین زندان زنانه در بادام باغ کابل، همه امکانات برای زندانیان زن و اطفال آنها در یک محیط مناسب فراهم شده است.

سرڅارمن زرافشان معاون این زندان به روز سه شنبه حین توزیع وسایل ورزشی به زندانیان زن که از سوی بنیاد تشویقی ورزشکاران تهیه شده است، گفت که در کنار سایر امکانات به محبوسین، زمینهء برنامه های آموزشی نیز فراهم شده است.
وی در ادامه گفت:
« ما در داخل محبس حرفه های از قبیل موره دوزی، دست دوزی، آموزش کمپیوتر و زبان انگلیسی و کورس های سواد آموزی را برای محبوسین اناث فراهم کرده ایم و محبوسین از این چیز ها روزمره استفاده می کنند. هم چنان اطاق های محبوسین بسیار پاک و منظم است و هم چنان صنف های منظم برای تدریس آنها وجود دارد. »

به گفته مسوولین زندان بادام باغ کابل، 140 زن به شمول پنج زن خارجی که سه زن افریقایی، یک زن ایرانی و یک زن پاکستانی اند به جرم قاچاق مواد مخدر و حملات انتحاری در این زندان محبوس اند.

جنرال سکندر اصغری رییس بنیاد تشویقی ورزشکاران بعد از توزیع وسایل سپورتی به زنان محبوس بادام باغ گفت، قبلاً نیز با زنان محبوس مساعدت های مشابه صورت گرفته و هدف این بنیاد آن است، زمانی که این زنان به خاطر جرم های متعدد حبس های طویل المدت را سپری می کنند به کار های نیک و شایسته نیز باید تشویق شوند.

شماری از زنانی که مدت حبس خود را در این زندان سپری می کنند، می گویند که برای آنها همه امکانات زنده گی به شمول آموزش زبان انگلیسی، کمپیوتر و سایر آموزش های حرفه یی فراهم شده است.
دو تن از زنان محبوس در مورد چنین گفتند:
« اسم من ریحانه رضایی است و مدت 11 ماه می شود که به حبس به سر می برم. من سه طفل دارم پسر بزرگم چون سرپرست نداشت به اردوی ملی شامل شد و دو طفل دیگرم به پرورشگاه شامل شده اند تا به درس و تعلیم خود در آن جا ادامه دهند.»

« ما می توانیم در این جا حرفه های خیاطی، موره دوزی، انگلیسی، کمپیوتر و دیگر حرفه ها را بیاموزیم و هم چنان زمینهء ورزش نیز برای ما مساعد شده است.»

گفته می شود با این زنان محبوس، 44 طفل نیز به طور اجباری محبوس اند که برای آنها نیز با تدویر کورس های سواد آموزی و شماری از حرفه ها، آموزش داده شده و پرورشگاه هم ایجاد شده است.

این در حالی است که با ایجاد شرایط بهتر برای زنان محبوس در زندان بادام باغ، شماری از زندانیان در پلچرخی کابل و سایرمحابس ولایات می گویند، رویه خوب با زندانیان صورت نمی گیرد و گاه گاهی زندانیان از نبود شرایط مناسب دست به اعتصاب می زنند و مسوولین حقوق بشر نیز بار بار از عدم شرایط مناسب حیاتی در زندان ها شکایت کرده اند.


گزارش از فیض الله « قرداش»
XS
SM
MD
LG