لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

«تحریم های شدید علیهء ایران در شورای امنیت مطرح خواهد شد»


رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا بارک اوباما دیروز اظهار داشت که می خواهد موضوع اعلان تحریم های شدید علیهء ایران در ظرف چند هفته در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح گردد.

آقای اوباما که در کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور فرانسه نیکولاس سرکوزی صحبت می کرد گفت، او و رهبر فرانسه در تعهدات برای جلوگیری از تولید اسلحه اتمی در ایران هم فکر می باشند.

مرکز خبری رادیو آزادی در این مورد می نویسد:
رییس جمهور ایالات متحده بارک اوباما گفت؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد باید هرچه زودتر یعنی در ظرف چند هفته، موضوع اعلان تحریم های جدید و جدی را علیه ایران مورد بررسی قرار بدهد:
وی اظهار داشت:
«امید من اینست که ما این عمل را در بهار سال جاری انجام دهیم. من علاقه ندارم که برای اعلان تحریم های جدید ماه ها انتظار بکشیم. من می خواهم این تحریم ها در ظرف چند هفته اعلان شوند.»

رییس جمهور فرانسه نیکولاس سرکوزی که در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور اوباما همراه بود اظهار داشت:
« وقت آن فرا رسیده است که در مورد اعلان تعزیرات علیهء ایران تصمیم گرفته شود.»
او افزود که با صدر اعظم آلمان انگیلا میرکل و صدر اعظم بریتانیا گوردن براون کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که اروپا در ساحهء اعلان تحریم ها علیه ایران قدم های مناسب را می بردارد.

قبل از این در اجلاس هشت کشور بزرگ صنعتی جهان یا جی هشت که در شهر کیوبک کانادا برگذار شده است از جامعه جهانی تقاضا شد که اقدامات جدی را مد نظر بگیرد تا قاطعیت جامعه جهانی در رابطه با برنامه های اتمی ایران واضح شود.

نگرانی ها در مورد برنامه های اتمی ایران در ماه فبروری بیشتر شد، زیرا ادارهء بین المللی انرژی اتومی خبر داد که به عقیده آن ایران شاید به ساختن راکت های اقدام کرده باشد که سرگلوله های اتمی را انتقال می دهد.

تهران این خبرها را رد می کند و می گوید که برنامه های اتمی آن اهداف ملکی دارند.

رییس جمهور اوباما افزود، تلاش های اتمی ایران بر امنیت و ثبات شرق میانه عواقب جدی خواهد داشت و هشدار داد که بی ثباتی منطقه می تواند بر اقتصاد جهانی که تازه از نزول به سمت بهبود حرکت می کند ، تاثیر منفی داشته باشد.

اما با همه این ها رییس جمهور اوباما اعلان نمود که دروازه های تماس و حل بحران اتمی ایران از طریق دیپلوماتیک بسته نشده است، وی گفت:
«عواقب درازمدت یک ایران مسلح با اسلحه اتمی غیر قابل قبول می باشد. با آن هم رییس جمهور فرانسه نیکولاس سرکوزی، خودم و دیگران به این نظر اند که ما تماس ها را ادامه بدهیم، دروازه هنوز باز است، اگر ایران خواسته باشد که در آن داخل شود. اما آن ها می دانند که راه حل دیپلوماتیک با چه شرایط همراه می باشد. در کوتاه مدت ما با قاطعیت در ساحه جاری شدن تعزیرات سازمان ملل متحد، حرکت خواهیم کرد.»

دیپلومات های امریکا تلاش دارند که روسیه و چین دو عضو دایمی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد را قانع بسازند که از اعلان تحریم ها حمایت کنند.

روسیه تقریبا به این کار آماده شده است، اما چین در حالیکه مخالف تولید اسلحه اتومی در ایران می باشد، ولی تا حال به اعلان دور دیگر تعزیرات اقتصادی علیه ایران تمایل نشان نداده است.

در مجلس هشت کشور صناعتی جهان در کانادا، وزیر خارجه امریکا خانم هیلاری کلنتن گفت، امیدوار است که بزودی شورای امنیت سازمان ملل متحد در این ساحه قدم بردارد.

اما در واشنگتن رییس جمهور اوباما آنقدر اطمینان نداشت که جامعه جهانی بزودی در این ساحه تصمیم قطعی خود را اعلان کند.
XS
SM
MD
LG