لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

واشینگتن پوست: عملیات برای اصلاحات در قندهار، پر از دام و گودال های سر پوشیده است


عملیات نیروهای امریکایی برای اصلاحات در قندهار، پر از دام و گودال سر پوشیده است. این مطلب عنوان مقاله تحلیلی روزنامه واشنگتن پست است. روزنامه می نویسد:
نبرد برای کنترول این شهر تاریخی یک آزمون دشوار جنگ در افغانستان خواهد بود، اما نه به خاطرخون بار بودن آن ، بلکه به خاطر این که ایجاب می نماید تا قوماندانان امریکایی یک کارنهایت سخت را تحویل بدهند و آن بهبود درحکومت داری است.

روزنامه می افزاید، قندهار مرکزپشتون ها، محل رقابت قبایل و خانواده ها، محل ثروت انباشته شدهء پنهانی ازمواد مخدر و محل دلالان قدرت بدنام است که در وجود احمدولی کرزی رییس شورای ولایتی و برادر رییس جمهور افغانستان نشانی شده است.

اصلاحات حکومت محلی، مانند به هم ریختن خشت های اهرم است که یک حرکت نادرست باعث از هم پاشیدن همه خشت ها می شود. بناً اگر ایالات متحدهء امریکا ساختار قدرت فعلی را حفظ کند، معنی اش اینست که ازفساد در آنجا چشم پوشی کرده، این یک پیام بد، هم برای عامه مردم افغانستان و هم برای امریکا خواهد بود.

مقامات امریکایی می دانند، آن ها وعده هایی را که در مبارزه ضد شورش برای حمایت وحفاظت از مردم افغانستان داده بودند، تحویل داده نمی توانند، مگر این که سردسته های محلی را درهم بشکنند و خرد کنند.

روزنامه واشنگتن پست می نویسد:
نبرد قندهار مولفه های نظامی دارد ولازم است تا نیروهای امریکایی مراکز طالبان را در اطراف شهر قندهار، مانند ولسوالی ژِری، پنجوایی وارغنداب پاکسازی کند. اما مشکل در قندهارمخالفین ما نیستند بلکه دوستان اسمی ما، مانند احمد ولی کرزی می باشد.

جنگ برای شهر قندهار بیشتر سیاسی است تا نظامی و این به تخصص ومهارت های ضرورت دارد که تهیه و تدارک آن نادر وکم است.

جنرال میخاییل فلین، یک قوماندان بلند پایهء نظامی امریکایی می گوید:
«تعجب آور است که بعد ازسال ها جمع آوری معلومات استخباراتی راجع به دلالان قدرت، رهبران قومی ومشکلات آن ها، ما هنوز نمی دانیم که درین باغ وحش قندهار کی که است. متاسفانه ایالات متحده از مبنای پایین آغاز می کند که این صرف به صورت حاشیوی برای ستراتیژی عمومی مناسب است.»

خلاصه این که بادر نظرداشت خلای شدید که درمعرفت وآگاهی آن ها وجود دارد، قوماندانان امریکایی طریقه ای را اتخاذ کرده اند که به نام «عملیات تواضع» توضیح شده است.
آن ها می دانند که اگردقت لازم نکنند، اشتباهات بزرگ را مرتکب می شوند. قوماندانان در صدد متوازن ساختن دوبارهء قدرت نخبه گان در قندهار هستند. نظر اینست تافضای سیاسی به قبایل وخانواده های که از نظام فاسد دور مانده اند، بازشود.

فرنک ریگیرو نمایندهء ملکی ایالات متحده امریکا در جنوب افغانستان می گوید، مشکل اساسی در قندهار اینست که در آنجا مردم د رتصمیم گیری آزاد نیستند. افزاری را که ستراتیژیست های امریکایی می خواهند برای وسیع ساختن پایگاه سیاسی در قندهاراستفاده کنند، شورای عنعنوی می باشد. مقامات منظماً این شورا ها را دایر می کنند تا مشارکت مردم را درآن تشویق کرده باشند. آن ها در نظر دارند تا این شوراها را با کمک های انکشافی وپروژه ها یک جا کنند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامهء این مقاله می نویسد:
از بین بردن فساد در قندهارشاید یک ماموریت ناممکن باشد. اما این وظیفه ایست که ایالات متحده امریکا آن را از طریق مبارزه ضد شورش وعده کرده و هدف آن کارکردن فقط برای یک افغانستان بهتر از آنچه که طالبان پیشنهاد می کنند می باشد.

روزنامه در اخیر مقاله می نویسد:
این نا هنجاری ها، میان فرجام ومفهوم است که یک شخص را دراین جا مشوش می سازد. دشوار ترین بخش این جنگ، میدان جنگ نیست که نیروهای امریکایی به صورت عالی می توانند از عهده آن برآیند ، بلکه مبارزه در دایرهء سیاسی افغانستان است که ما راجع به آن بسیارکم و اندک می دانیم.
XS
SM
MD
LG