لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

«کرزی در معاملهء صلح با مخالفین عجله نه کند!»


مشاورین ایالت متحده امریکا و پیمان ناتو از رییس جمهور کرزی خواسته اند که در معامله صلح با مخالفین مسلح عجله نه کند. در این مورد مقامات غربی روز جمعه توضیحات دادند.

رییس جمهور کرزی در نظر دارد که جرگه صلح را برای تقویه برنامه مصالحه ملی در روز دوم ماه "مای" برگذار نماید. مقامات غربی می گویند در آستانه آماده گی ها به این جرگه، پاکستان و بعضی از گروه های شورشی به امید این که مذاکرات برگذار خواهد شد برای گرفتن موقف بهتر تلاش ها را آغاز کرده اند.

ایالات متحده که اعزام بیش از 30 هزار عسکر دیگر را به افغانستان آغاز کرده است تا موج برخورد ها را بر علیه طالبان تغییر بدهد و زمینه را برای انتقال قوایش از افغانستان تا اواسط سال 2011 مساعد بسازد، در مورد جدول زمانی رییس جمهور کرزی برای مصالحه شک و تردید دارد. اما با آنهم ایالات متحده از یک ستراتیژی هم زمان جنگ و مذاکره حمایت می کند.

گرییم لم مشاور ارشد قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان جنرال ستنلی مک کریستل می گوید:
«طرف های که از همه بیشتر دخیل هستند از جمله اسلام آباد، واشنگتن و کابل می توانند در مورد شرایط مصالحه تا پایان سال 2010 به توافق برسند.»

اما به گفته آقای لم عجله در این کار نه مطلوب و نه پایدار خواهد بود. او در این سخنان خود پیام مقامات امریکایی را که اخیراً با رییس جمهور کرزی ملاقات کرده اند انعکاس می داد.

یک دیپلومات ارشد امریکایی که در این معاملات دخیل می باشد و نخواسته است که نامش ذکر شود به خبرگزاری رویترز گفته است، پروسه آشتی وقتی که آغاز شود بخاطر مغلق بودن و اختلاف در بین بازی کنان اساسی آن شاید تا سه سال دوام کند.

بعضی از مقامات امریکایی نگرانی دارند که آقای کرزی سعی خواهد کرد با بعضی از گروه های شورشی بدون آنکه در مورد شرایط مصالحه وحدت نظر ایجاد شود، معامله خواهد کرد که در آن صورت اشتراک کننده گان این پروسه می توانند اهداف نظامی تقویه قوا را که رییس جمهور اوباما مد نظر گرفته است، برهم بزنند.

ایالات متحده امریکا در حالی که از کوشش ها برای تماس با حلقه های پاینی طالبان و تشویق آنها برای گذاشتن اسلحه، حمایت می کند ولی از تماس با رهبران این گروه نا راحت است زیرا امریکا به این نظر است که اول باید فشار نظامی بر طالبان وارد شود تا آنها ضعیف گردند و بعد رییس جمهور کرزی از موقف قدرت با آنها داخل مذاکره شود.

اما یک دیپلومات بلند رتبه امریکا در کابل گفته است یک نوع حرکت در واشنگتن ایجاد شده است که در باره مصالحه با نظر بازتر برخورد صورت بگیرد حتی در رابطه با پیشنهاد رییس جمهور کرزی در مورد تماس با رهبران طالبان که وزارت دفاع امریکا آنها را آشتی ناپذیر می شمارد از جمله رهبر تندرو آنها ملا محمد عمر.

آقای لم اظهار داشت این مهم است که برای مصالحه یک سلسله شرایط ایجاد شود. او گفت که اکنون آنها در مرحله مذاکره نیستند بلکه در پروسه درک مسایل قرار دارند. به گفته آقای لم گروه های مهم ذیدخل در این پروسه شاید بتوانند تا ختم سال 2010 به یک نوع تفاهم برسند ولی رسیدن به یک موفقیت پایدار در این تشبث چند سال را در بر خواهد گرفت.

از جانب مخالف طالبان تا حال تلاش های رییس جمهور کرزی را برای مصالحه رد کرده اند، ولی گروه حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نماینده گان خود را را برای مباحثه به کابل فرستاده است.
XS
SM
MD
LG