لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

رییس جمهور کرزی به ولایت قندهار سفر کرد


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور افغانستان در سفر به ولایت قندهار گفت که در زمینه بهبود اداره و بهتر شدن وضعیت امنیتی تلاش های بیشتری صورت خواهد گرفت.

رییس جمهور افغانستان صبح امروز یکشنبه در راس یک هیات بلند پایه دولتی وارد شهر قندهار گردید.

در سفر به قندهار قوماندان عمومی نیروهای بین المللی و نماینده ملکی ناتو در افغانستان نیز وی را همراهی می کند.

رییس جمهور افغانستان در یک اجتماع وسیع از مردم قندهار و برخی از نماینده گان ولایات جنوب کشور گفت:
«برای رسیده گی به مشکلات اقوام مختلف در قندهار و ولایات هم جوار آن و هم چنان فراهم شدن شرایط امنیتی درست، تلاش های جدی صورت خواهد گرفت، اما مردم در این ولایت و سایر ولایات جنوب کشور نیز باید فرزندان شان را برای پیوستن به صفوف نیروهای امنیتی تشویق کنند.»

رسیده گی به مشکلات ادارات دولتی در قندهار و سایر ولایات جنوب کشور نیز از مسایلی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، و رییس جمهور کرزی وعده داد که برای جلوگیری از فساد اداری، تنخواه یا معاش ولسوال ها که در حال حاضر در حدود سه و نیم هزار افغانی است، تا بیست هزار افغانی افزایش خواهد یافت.

اشتراک کننده های نشست وسیع که تعداد شان به حدود چهارده صد تن می رسید، از رییس جمهور کرزی در زمینه تامین امنیت بهتر خواسته های را مطرح کردند.

اشتراک در اجلاس امنیتی در قندهار نیز یکی دیگر از مسایل عمده سفر رییس جمهور کرزی بود.

در این اجلاس که عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان، امر الله صالح رییس امنیت ملی کشور و داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان، جنرال منیر منگل معین امنیتی وزارت داخله و قوماندان عمومی نیروهای بین المللی جنرال مک کریستال حضور داشتند در مورد وضعیت امنیتی در قندهار و هم چنان پلان ها برای بهبود وضعیت امنیتی در این ولایت کلیدی جنوب افغانستان بحث صورت گرفته است.

رییس جمهور کرزی با شماری از استادان و شاگردان مکاتب و هم چنان تعدادی از استادان پوهنتون قندهار نیز در ادامه سفر به قندهار دیدار کرد و مشکلات آنان را نیز از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

این دیدار در حالی صورت می گیرد که قندهار در ماه های اخیر شاهد چندین حمله تروریستی بوده است که دهها تن از افراد در آن کشته و زخمی شدند، در عین حال، قرار است به زودی عملیات وسیع نظامی زیر نام " امید" نیز در ولایت قندهار راه اندازی شود.

مقامات گفته اند که این عملیات در مشوره و همکاری با بزرگان قومی این ولایت راه اندازی خواهد شد.

بزرگان قومی در قندهار همواره در این مورد تاکید کرده اند که باید عملیات طوری راه اندازی شود که آسیبی به افراد ملکی نرسد و تمرکز عملیات نیز این نباشد که صرف جنبه نظامی در نظر گرفته شود، بلکه به گفته آنان این عملیات باید با توجه به ساختار های زیر بنایی این ولایت و هم چنان تقویت نظام به همراه باشد تا در نهایت بتواند وضعیت زنده گی مردم را خوبتر بسازد.

برای نیروهای افغان و بین المللی که در تلاش تامین امنیت در قندهار و سایر ولایات جنوبی افغانستان هستند نیز این عملیات بسیار مهم است تا بتوانند طالبان را از این ولایت و یا حداقل از مناطق اطراف شهر قندهار بیرون برانند.

در عین حال از دشواری های نیز در زمینه اجرای این عملیات سخن زده می شود و حتی لوی درستیز ایالات متحده در سفر به افغاسنتان گفته بود که ایران در تلاش مختل کردن این عملیات است و به مخالفین دولت افغانستان اسلحه و تجهیزات ارسال می کند.


برشنانظری
XS
SM
MD
LG