لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

«اظهارات کرزی آزار دهنده بوده، واقعیت ندارد»


رابرت گیبس سخنگوی قصر سفید
رابرت گیبس سخنگوی قصر سفید
اظهارات حامد کرزی رییس جمهور افغانستان سبب ادامه تنش ها با ایالات متحده امریکا شده است.

گفته می شود که رییس جمهور کرزی در جریان سخنرانی به اعضای پارلمان افغانستان تهدید کرده است، در صورت که از طرف حامیان غربی بالایش فشار ادامه پیدا کند، با ملیشه های طالب یک جا خواهد شد.

فلیپ کرولی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در مورد اظهارات رییس جمهور کرزی چنین می گوید:
« درک این اظهارات تا اندازه ای مشکل است. ولی فراتر از آن، ما از اظهارات هفته گذشته وی آزرده شدیم. فکر می کنیم به این مساله پاسخ دادیم و ما به پیش می رویم.»

کرولی هم چنان گفت:
« می خواهم در مورد از احتیاط کار بگیرم. نمی توانم بگویم که وی در مورد طالبان چه گفته است. او رهبر منتخب افغانستان است، ما با وی و حکومت اش از نزدیک کار می کنیم و در نهایت قسمی که در هفته گذشته گفتم، این در مورد روابط رییس جمهور کرزی با ایالات متحده نیست. این روابط بین رییس جمهور کرزی، حکومت اش و مردم اش است. بالاخره وی باید از خود رهبری و موثریت برای مردم اش نشان بدهد.»

در ضمن رییس جمهور کرزی از پس گرفتن اظهارات اش خود داری می کند.

در هفته گذشته رییس جمهور کرزی خارجیان را به دادن رشوه و تهدید کارمندان انتخابات به منظور تقلب در انتخابات سال گذشته متهم کرد.

در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه بی، بی، سی، رییس جمهور کرزی گفته است، آن چه وی در مورد انتخابات گفته است همه واقعیت است و اشاره کرده که ایالات متحده امریکا در عقب تقلب انتخابات بود.

هفته گذشته به خاطر تنش زدایی ناشی از اظهاراتش، رییس جمهور کرزی به هلیری کلنتن وزیر خارجه امریکا تماس تلیفونی گرفت.

ولی به نقل از رابرت گیبس سخنگوی قصر سفید، آژانس خبری رویترز می نویسد که بعد از تلیفون به صورت واضیح روابط بهتر نشده است.

گیبس هم چنان گفته است که اظهارات رییس جمهور کرزی آزار دهنده است و آن چه وی گفته است بر واقعیت استوار نیست.

به گفته رویترز، اظهارات کرزی مردم امریکا را نا امید کرده است.

با وجود تنش های موجود میان دو کشور، گیبس گفته است که سفر رییس جمهور کرزی به تاریخ 12 می سال جاری به امریکا پا بر جاست و ایالات متحده خواهان ادامه کار با کرزی است.
XS
SM
MD
LG