لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

بزرگان قومی نگرانی شان را با مک کرستال شریک ساختند


جنرال ستانلی مک کرستال قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به برزگان قومی 34 ولایت کشور اطمینان داد که نیروهای آنها حین عملیات نظامی به دستور و عنعنات افغانان احترام کامل خواهد کرد.

مک کرستال که به روز سه شنبه در یک جرگه قومی بزرگان 34 ولایت در کابل صحبت می کرد گفت، به خاطر جلوگیری از فعالیت های تروریستی، نیروهای آنها مجبور اند که گاه گاهی به منازل مردم داخل شوند، اما به گفته وی این عملیات با در نظر داشت عنعنات و رسوم مردم صورت می گیرد.
جنرال مک کرستال در ادامه گفت:
« بعضی اوقات در عملیات نظامی ضروت احساس می شود که نیروها به منازل داخل شوند و من از نگرانی های کلتوری که شما دارید آگاهی دارم،
من آن را احترام می کنم. برای ما به جز این چیزی دیگر مهم نیست. قبل از آن که نیروهای افغان و خارجی به منازل شما داخل شوند، من امر می کنم تا سایر امکانات را جستجو کنند و یا تا دمیدن صبح انتظار بکشند. زمانیکه داخل شدن آنها به کدام منزل ضرورت شود، من به آنها می گویم که آنها عملیات را با احترام به عنعنات مردم اجرا کنند.»

متنفذین قومی که به دعوت وزارت سرحدات و اقوام و قبایل در کابل آمده اند مشکلات خود را که مستقیماً به نیروهای خارجی ارتباط دارد به مک کریستال برجسته ساختند.

شمار زیادی از متنقذین قومی که در این نشست اشتراک کرده بودند از بمباری ها و عملیات خود سرانه یی نیروهای خارجی در مناطق خود شکایت داشتند، اما جنرال مک کرستال گفت، تلاش خواهد کرد که برای این مشکلات راه حل دریابد تا حین عملیات نظامی جلو کشتار افراد ملکی گرفته شود.

محمد یعقوب احمد زی معین وزارت اقوام و قبایل که در این جرگه اشتراک داشت، صحبت قوماندان ناتو با بزرگان قومی را موثر دانسته گفت:
« جمعاً 450 تن از ولایات مختلف در این جرگه اشتراک کرده اند، هدف عمده جرگه امروزی ما این بود که بزرگان قومی مشکلات خود را با جنرال مک کرستال رو به رو مطرح کنند و جنرال مک کرستال تعهدات را که قبلاً داشت، آن را ابراز کند.»

به باور آقای احمدزی این جرگه به دوام جرگه های که در ولایات و مرکز دایر شده، تدویر یافته بود تا در افغانستان فضای صلح و امنیت برقرار شود.

در جرگه متنفذین قومی خواهان بازسازی مناطق خود شدند و بر بی توجهی دولت در زمینه انتقاد کردند.

گزارش از فیض الله «قرداش»
XS
SM
MD
LG