لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

ادراک: توانمندی ما نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است


عبدالمتین ادراک رییس اداره ملی مبارزه با حوادث
عبدالمتین ادراک رییس اداره ملی مبارزه با حوادث
عبدالمتین ادراک رییس اداره ملی مبارزه با حوادث کشور می گوید توانمندی آنان در قیاس به سال های گذشته افزایش یافته و تلاش ها نیز جریان دارد تا این اداره جواب گوی برای رسیده گی با حوادث طبیعی باشد.

وی در سفری که چند روز پیش به ولایت بغلان داشت به رادیو آزادی گفت، از این که افغانستان یک کشور کوهستانی، سیل خیز و برف نشین است میزان حوادث طبیعی نیز در آن بالا می باشد و باید برای رسیده گی به آن آماده گی ها موجود باشد.

منشی عبدالمجید والی بغلان نیز با تایید گفته های آقای ادراک گفت، افغانستان با مصیبت های زیاد بر خاسته از حوادث طبیعی مواجه شده، ولی آن گونه که لازم است، رسیده گی به آن صورت نگرفته است.

والی بغلان از دولت و جامعهء جهانی خواست تا آن گونه که در بهتر شدن سایر بخش ها تلاش دارند، در رسیده گی با حوادث طبیعی نیز آماده گی های داشته باشند.

در افغانستان که یک کشور کوهستانی می باشد زیانبار ترین حوادث طبیعی برف، برف کوچ، سیلاب و زلزله پنداشته می شود که هر کدام به نوبهء خود انسان های زیادی را در این کشور تباه و برباد کرده است.

زلزله های چند سال پیش در نهرین و روستاق و زلزلهء سال پیش در ننگرهار که جان صدها تن را گرفت و هزاران تن دیگر را بی خانمان کرد و نیز در برف و برف کوچ ها که نمونهء از آن فاجعهء سالنگ شمالی بود که زمستان گذشته رخ داد.

مردم از دولت می خواهند تا در رسیده گی به هم چو حالات باید آماده گی کامل داشته باشد.

فریدون شینواری کسیکه پدرش را در حادثهء برف کوچ سالنگ از دست داده است می گوید، شاید تقدیر پدرم همین بود که در سالنگ شهید شود، ولی اگر گروه قوی منظم و ویژه برای نجات گیرمانده گان موجود می بود و به سرعت کار می کرد او شاید زنده می ماند و هم تلفات تا این حد بالا نمی رفت.

آقای شینواری گفت، اگر دولت و جامعهء جهانی با توجه به این که حوادث طبیعی در افغانستان چه فاجعه می آفریند راهی برای رسیده گی به آن جستجو کند، شاید دیگر به مرور زمان مقابله با آن آسان تر و حجم خسارات و تلفات هم کم و کم تر از امروز شود.

گزارش از بشیر احمد غزالی
XS
SM
MD
LG