لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

«امریکا دیگر مزارع کوکنار دهاقین را ویران نمی کند»


در ولایت هلمند هزاران جریب زمین که کوکنار کشت شده اند برای برداشت حاصل آمده می باشند.

با وجود تلاش های ایالات متحده برای از بین بردن کشت مزارع کوکنار و ترویج کشت بدیل آن در دشت های بی سروپای ولایت هلمند به جز از چند مزرعه که می توان زرع گندم را به چشم دید دیگر تمام زمین ها با گل های رنگارنگ کوکنار فرش شده اند.

امریکا هم دیگر تلاش نمی کند که مزارع کوکنار دهقانان را ویران کند و می خواهد از طریق کمک و تشویق دهاقین به کشت بدیل، آن ها را قانع سازد که از کشت کوکنار دست بکشند.

روزنامه واشنگتن پوست در این باره می نویسد:
اداره رییس جمهور اوباما در سال گذشته تصمیم گرفت که دیگر مزارع کوکنار دهاقین افغان را ویران نمی کند بلکه با فرستادن متخصصین ملکی از جمله متخصصین زراعتی، راه های بهبود کشت غله را به دهاقین افغان می آموزد تا خود آن ها از کشت غیر قانونی کوکنار خود داری کرده و به کشت قانونی گندم و دیگر غله جات بپردازند.

در ولایت هلمند که بزرگترین تولید کنندهء تریاک افغانستان است، مزارع کوکنار از قرارگاه های امریکایی چندان فاصله ندارند، ولی مقامات نظامی امریکا می گویند که بدون درآمد بدیل از بین بردن حاصل کوکنار دهاقین، مردم را ناراحت می سازد و گرسنگی و بی بضاعتی را در این مناطق بیشتر خواهد ساخت.

بعضی تحلیل گران به این عقیده اند که یک مقدار زیاد پول درآمد از درک مواد مخدر برای فعال نگهداشتن ماشین جنگی طالبان بکار برده می شود، اما در ادارهء رییس جمهور اوباما در این مورد اختلاف نظر وجود دارد.

نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان ریچارد هولبروک می گوید این درست است که شاید یک مقدار پول تریاک به طالبان برسد ، اما این مقدار آنقدر نیست که در صحنهء جنگ تغییرات چشم گیر بار آورد. به گفتهء دیگر مقامات امریکایی از بین بردن زمین های کشت کوکنار دهاقین افغان خطر بیشتر خواهد داشت. زیرا تعداد زیاد مردم از این طریق قوت و لایموت بدست می آورند و با از دست دادن آن بدون شک به صفوف مخالفین خواهند پیوست که خطر این عمل بیشتر است.

در سال 2008 اعلان شده بود که بیش از 20 ولایت افغانستان عاری از کشت کوکنار می باشند، اما در سال گذشته این تعداد به 17 کاهش یافت زیرا در سه ولایت شمالی افغانستان دوباره کشت کوکنار شروع شد.

روزنامه واشنگتن پوست می نویسد:
در ولایت هلمند جمع آوری حاصل کوکنار یک منبع بزرگ درآمد برای تعداد زیاد کارگران می باشد و شمار زیاد مردم از ولایات دیگر برای این کار به ولایت هلمند می آیند و یک مقدار پول کسب می کنند. اما بعد از این پروسهء تبدیل ساختن تریاک به هرویین در افغانستان مشکل خواهد بود، زیرا قوای امریکا و افغان راه های رسیدن مواد کمیاوی و وسایلی را که در این ساحه بکار برده می شود، تا حد زیاد محدود ساخته است.

در نتیجهء همکاری ادارهء مبارزه با مواد مخدر امریکا و قوای امنیتی افغان ضبط هرویین در افغانستان در سال گذشته بیش از 9 برابر افزایش یافته است. افغانانی که به امید کار در ساحه جمع آوری تریاک و تولید مواد مخدر به این ولایت می آیند و کار پیدا نمی کنند مقامات نظامی و ملکی امریکا با پرداخت روزانه 5 دالر آن ها را به کارهای پاک کردن جوی ها و کارهای پاک سازی دیگر استخدام می کنند.

مقامات امریکا از جمله آقای هولبروک به این نظر اند که از بین بردن زمین های کشت کوکنار ضیاع پول می باشد و خطر هم دارد، زیرا دهاقین دشمن امریکا و حکومت افغانستان نیستند آنها کوکنار را برای پیشبرد زنده گی خود کشت می کنند. به گفته آقای هولبروک سیاست قبلی در این ساحه مردم را به دامن طالبان می انداخت.

اما همه از این که این سیاست ازبین رفته است خرسند نیستند. ماه گذشته روسیه به پیمان ناتو مراجعه کرد که مزارع کشت کوکنار افغانستان از بین برده شود، زیرا در حدود 30 هزار روسی سالانه به مواد مخدری معتاد می شوند که از افغانستان به این کشور می رسد.

پیمان ناتو این پیشنهاد را رد کرده، سخنگوی این پیمان جیمز اپاتورای به خبرنگاران گفت:
«قوای ایتلاف و ناتو وحکومت افغانستان همه به این نظر اند که از بین بردن زمین های کشت کوکنار در افغانستان پسندیده نیست.»

به گفتهء آقای اپاتورای سرمنشی ناتو به نماینده روسیه گفت این بهتر است که روسیه در تعلیم و تربیهء مامورین مبارزه برضد مواد مخدر در افغانستان کمک کند و هلیکوپترها را در اختیار قوای نظامی افغانستان بگذارد که آن ها بتوانند از قاچاق مواد مخدر افغانستان به خارج جلوگیری کنند. در چنین حالت دهاقین و قاچاقبران مواد مخدر هم مجبور می شوند که به مرور زمان از این کار دست بکشند.

مقامات امریکایی می گویند که متخصصین زراعتی این کشور به افغانستان رفته اند تا به دهاقین افغانستان راه های بهتر تولید غله را بیاموزند تا در موسوم بعدی کشت و کار به عوض کوکنار کشت غله را ترجیح بدهند.
XS
SM
MD
LG