لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

«نبات سویابین برای از بین بردن سوء تغذی مفید است»


Afghanistan -- Soya bean plant has good harvest in northern part of Afghanistan, 11 April 2010
Afghanistan -- Soya bean plant has good harvest in northern part of Afghanistan, 11 April 2010
وزارت زراعت به منظور بدیل کشت کوکنار و جلوگیری از سوء تغذی مادران شیرده و اطفال مواد مفیده اقتصادی را به زارعین ترویج می نماید.

دفتر تعلیم و تغذیه بین المللی ایالات متحد امریکا در افغانستان دو اعشاریه سه ملیون دالر را در بخش ترویج نباتات مفید سرمایه گذاری کرده است.

رییس زراعت، مالداری و آبیاری ولایت بلخ می گوید که مشکل عمده سوء تغذی از اثر کمبود و یا نبود پروتین در افغانستان به وجود می آید و صرف نبات سویابین می تواند این مشکل را رفع بسازد.

گفته شده است که این نبات شش سال قبل از امریکا به افغانستان آورده شد تا آن را ترویج کنند، زیرا سویابین قبلاً در افغانستان موجود نبود و در سال 2004 برای اولین بار در ولایت بلخ برای دهاقین توزیع و در فارم های تحقیقاتی رویش تحقیق آن صورت گرفت و در نتیجه معلوم شد که سطح حاصل دهی سویابین در بلخ چندین برابر بلند تر از سطح حاصل دهی این نبات در امریکا بوده است.

کاتب شمس رییس اداره زراعت بلخ گفت، از سویابین گوشت مصنوعی، مربا و شیر به وجود می آید و مواد اضافی آن یک غذای کامل پروتینی برای فارم های مرغداری می باشد.
آقای شمس در رابطه به موثریت نبات سویابین می گوید:
« نبات سویابین حدود 35 تا 40 فیصد پروتین دارد، با استفاده از سویابین ما می توانیم سوء تغذی را در افغانستان از بین ببریم.»

بنابر اظهارات مسوولین زراعت، مقدار حاصل دهی سویابین در شمال افغانستان از یک جریب، یک تُن می باشد.

داکتر ستوان کواهان مسوول عمومی دفتر تعلیم و تغذیه بین المللی می گوید، آنها مطالعه کرده اند که مادران شیرده و اطفال در افغانستان از سوء تغذی رنج می برند از همین سبب می خواهند که این مشکل را توسط مردم و زارعین افغان کنترول کنند.
وی در مورد هدف این پروگرام چنین گفت:
« هدف ما جلوگیری از مرگ و میر مادران و اطفال مبتلا به سوء تغذی است. ما عملاً این نبات را در افغانستان بذر می کنیم تا پروتین مورد ضرورت مادران و اطفال را فراهم کنیم. می دانیم که این نبات دارای مقدار زیاد پروتین است.»

هم چنان زارعین صفحات شمال افغانستان می گویند، با وجود که علاقمندی به کشت سویابین زیاد است، اما این نبات بازار خوب ندارد و در این راستا توجه جدی صورت نمی گیرد.

طبق پروگرامی که وزارت زراعت روی دست دارد، یک صد و ده تُن سویابین به منظور کشت به دهقانان توزیع می شود و حاصلات آن دوباره توسط دفتر تعلیم و تغذیه بین المللی پروسس می شود.

دین محمد یکی از سویابین کار ولایت بغلان از کشت سویابین راضی است و می گوید که بعد از درو کشت اول سویابین، این کشت دوم آنها می باشد و حاصل خوب هم دارد.
وی در مورد گفت:
« ما سال گذشته سویابین کشت کرده بودیم، یک مقدار را به خاطر خوراکه و کشت دوباره نگاه کردیم و یک اندازه را کوپراتیف ها خریداری کرد به ما گفتند که هر قدر باشد خریداری می کنند. در بازار شرکت های که روغن تولید می کنند، زیادتر سویابین خریداری می نمایند.»

محمد طاهر نماینده دهاقین ولسوالی خواجه دوکوه ولایت جوزجان که پار سال سویابین کشت کرده می گوید که امسال بیشتر کشت می کند. اما حاصل شان بازار ندارد.

آقای کواهان مسوول عمومی دفتر تعلیم و تغذیه بین المللی می گوید که آنها دو فابریکه تولید شیر سویابین در کابل و بدخشان دارند که 5000 تُن را تولید می کند و می خواهند که یک فابریکه پروسس سویابین را در مزارشریف نیز افتتاح کنند.

قابل یاد آوری است که این مطالب در سیمنار یک روزه تولید سویابین که برای دهاقین زون شمال و شمال شرق افغانستان در مزارشریف برگزار شده بود، بیان گردید.


گزارش از زهره «صافی»
XS
SM
MD
LG