لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

«تحقیق از کارمندان شفاخانه ایمرجنسی هلمند ادامه دارد»


زمری بشری سخنگوی وزارت داخله افغانستان
زمری بشری سخنگوی وزارت داخله افغانستان
مقامات وزارت امور داخله افغانستان می گویند، تحقیقات آنان در خصوص ادعا های مبنی بر تلاش کارمندان خارجی و داخلی یک شفاخانه ولایت هلمند برای اجرای حملات تروریستی در این ولایت آغاز شده است.

در حالیکه والی هلمند افراد بازداشت شده به خصوص رییس شفاخانه های ایمرجنسی در افغانستان را که در میان بازداشت شده گان نیز شامل است، متهم به طرح حمله تروریستی بر خودش کرده، اما وزارت امور داخله افغانستان می گوید، این اظهارات گلاب منگل را نه رد و نه هم تایید می کند.

زمری بشری سخنگوی وزارت داخله به روز یکشنبه در نشست خبری در کابل تایید کرد که شماری از کارمندان ایتالیایی و افغان شفاخانه ایمرجنسی شهر لشکرگاه به خاطر موجودیت اسلحه و مواد انفجاری در این شفاخانه گرفتار شده اند.

به گفته آقای بشری در حال حاضر تحقیقات از افراد بازداشت شده ادامه دارد.
وی در مورد گفت:
« معلومات را که وزارت داخلهء افغانستان ارایه می کند به سطح یک وزارت ارایه می کند. من صحبت های والی صاحب را فعلاً رد نمی کنم و نه هم آن را کاملاً تایید کرده می توانیم، چون ما باید تحقیق خود را آماده کنیم، این که والی صاحب معلومات را از کجا گرفته اند، شاید منابع امنیتی دیگر برای شان این معلومات را داده باشد. نباید بسیار سریع بگویم که مسوولین شفا خانه ها دست دارند یا دست ندارند.»

گفته شده است در جریان یک عملیات در شهر لشکرگاه ولایت هلمند به روز شنبه مقدار اسلحه و مواد انفجاری از شفاخانه ایمرجنسی لشکرگاه کشف شد.

به گفته مقامات ولایت هلمند تعدادی از کارمندان خارجی و افغان شفاخانه ایمرجنسی هلمند در انتقال این مواد انفجاری و اسلحه به داخل شفاخانه دست داشته اند.

به دنبال بازداشت سه کارمند ایتالیایی و شش مامور افغان این شفاخانه در پیوند با این رویداد، سخنگوی والی هلمند گفته است که مارکو کرانتی رییس عمومی شفاخانه های ایمرجنسی در افغانستان که در میان بازداشت شده گان نیز شامل است، به خاطر کشتن والی هلمند از سوی تروریستان پنجصد هزار دالر امریکایی دریافت کرده بود.

مقامات هلمند می گویند، هدف از جا به جایی اسلحه و مواد انفجاری در داخل شفاخانه، ترور والی هلمند بوده است.

اما نهادی که امور شفاخانه های ایمرجنسی را در افغانستان پیش می برد، اتهامات وارد شده بر کارمندان شفاخانه ایمرجنسی هلمند را بی اساس تلقی کرده و خواهان احترام به حقوق این افراد شده است.

وزارت خارجه ایتالیا نیز از حکومت افغانستان خواسته تا در مورد این قضیه وضاحت بیشتر بدهد.

ظرف چند سال اخیر حکومت افغانستان بیشتر اتباع پاکستان را به اتهام اجرای حملات تروریستی در افغانستان بازداشت کرده است، اما این نخستین بار است که کارمندان صحی کشور ایتالیا به جرم تلاش برای انجام اعمال تخریبی در افغانستان از سوی حکومت این کشور بازداشت می شوند.
XS
SM
MD
LG