لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

مسافرت زنان به فضا از چه وقت آغاز شد؟


به تاریخ پنجم اپریل سال 2010 سفینهء فضایی دیسکوری به طور موفقانه با استیشن بین المللی فضایی وصل شد.

این بار سفر دیسکوری به فضا از مسافرت های قبلی آن خیلی فرق داشت. از یک طرف بعد از 30 سال پرواز این آخرین مسافرتش به فضا بود، از جانب دیگر این بار دیسکوری چهار زن، یعنی بیشترین تعداد زنان را به صورت همزمان به فضا، انتقال داده بود.
این که خانم ها در فضا چه کار ها و تحقیقات علمی را انجام دادند به جای خودش، ولی مسافرت زنان از چه زمان به فضا آغاز و کی ها نخستین فضانوردان زن بوده اند؟

در سال 1960 جرلادین کوب (Geraldine Cobb) نخستین زن امریکایی بود که برای مسافرت به فضا همهء آزمون ها را موفقانه سپری کرد، ولی در سال 1961 برنامهء مسافرت زنان به فضا توسط سازمان تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) لغو شد.

به تاریخ 16 جون سال 1963 ولنتینا تریشکوا (Valentina Tereshkova) شهروند اتحادشوروری سابق نخستین زنی بود که به فضا رفت و برای 20 سال همچنان اولین و یگانه زن فضانورد باقی ماند.

سویتلانا سویتسکایا (Svetlana Savitskaya) شهروند اتحادشوروری سابق بیست سال بعد، در سال 1982 نخستین زنی بود که برای چهار ساعت در فضای باز در خارج از استیشن فضای قدم زد.

اندکی بعد تر در همان سال سالی راید (Sally Ride) نخستین زن فضانورد امریکایی بود که به فضا رفت.

دو سال بعد فضانورد امریکایی کاترین سولیوان (Kathryn Sullivan) در سال 1984 نخستین زن امریکایی بود که در فضای باز در خارج از استیشن فضای گام نهاد.

از آن زمان تا اکنون تعداد زیاد زنان چون هلن شرمان (Helen Sharman) انگلیسی، روبرتا بوندر (Roberta Bondar) کانادایی، چیاکی موکایی (Chiaki Mukai) جاپانی به مدار زمین مسافرت کرده، فضا را تسخیر کردند.

هم چنان در اثر حادثهء تاثر انگیز انفجار سفینهء فضایی چلنجر که به تاریخ 28 جنوری سال 1986 در 73 ومین دقیقهء پرواز آن صورت گرفت، دو فضانورد زن کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG