لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

مشرانو جرگه اعدام زندانیان افغان را در ایران محکوم کرد


اعضای مشرانو جرگه افغانستان به روز سه شنبه در جلسه عمومی، اعدام زندانیان افغان را در کشور ایران محکوم نمودند و گفتند، وزیر خارجه افغانستان با سفیر ایران در کابل به مجلس عمومی مشرانو جرگه خواسته شود تا از روند اعدام زندانیان افغان در ایران هرچه زودتر جلوگیری صورت گیرد.

داکتر زلمی زابلی یک تن از اعضای مشرانو جرگه افغانستان گفت، رییس جمهور ایران با دولت افغانستان موافقه نموده بود که زندانیان افغان را اعدام نکرده به افغانستان باز می گرداند.

به اساس گزارش یک نماینده مردم هرات در ولسی جرگه تا به حال 45 تن از افغانهای زندانی در کشور ایران اعدام شده اند.

اعضای مشرانو جرگه افغانستان گفتند، در صورت که تماس های فوری برای توقف اعدام ها در کشور ایران صورت نگیرد تعدادی بیشتر از افغان های زندانی قربانی این روند خواهند شد.

اما وزارت خارجه افغانستان ضمن تایید اعدام زندانیان افغان در کشور ایران می گوید، که تعدادی کمی از زندانیان افغان در کشور ایران اعدام شده اند.

به اساس ارقامی ارایه شده از طرفی مقامات ایرانی فعلاً پنج هزار افغان در زندان های ایران به سر می برند که از جمله سه هزار تن آنها به اعدام محکوم شده اند.

در همین حال مقامات افغان می گویند، بخاطری جلوگیری از اعدام زندانیان افغان در کشور ایران تماس های جدی را با مقامات کشور ایران بر قرار نموده اند.

اعضای شورای ملی افغانستان هشدار داده اند که اگر حکومت افغانستان در این زمینه اقدام جدی نه نماید شاید تعدادی زیادی از افغانها در کشور ایران اعدام شوند.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG