لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

انیسه وهاب ستارهء تیاتر افغانستان، چشم از جهان فرو بست


انیسه وهاب هنرمند مشهور تیاتر افغانستان
انیسه وهاب هنرمند مشهور تیاتر افغانستان
خبر کوتاه اما تاسف بر انگیز مرگ انیسه وهاب هنرمند مشهور تیاتر افغانستان ناوقت روز یکشنبه 29 حمل انتشار یافت، اما این خبر صبح روز دوشنبه به سرعت در میان علاقمندان هنر انیسه وهاب گسترش یافت.

به گفته اعضای خانواده انیسه وهاب، این هنرمند سرشناس افغان که حدود یک ماه در بستر بیماری بود، در نتیجه سرطان مغزی که داشت، به عمر 53 ساله گی چشم از جهان پوشید و دوستداران خود را به ماتم نشاند.

انیسه وهاب یکی از محدود زنان افغان بود که سال های زیادی از عمرش را در رشته تیاتر و هنر تمثیل وقف کرد و آثار به یاد ماندنی نیز از خود به جا گذاشت.

گل مکی شاه یکی از هنرمندان با سابقه تیاتر افغانستان که از همکاران نزدیک انیسه وهاب بود، به رادیو آزادی گفت که صحبت از فعالیت های هنری خانم انیسه وهاب در قالب یکی دو جمله و یا یک بحث کوتاه نمی گنجد.

وی به ادامه افزود:
«انیسه وهاب برای همه مردم افغانستان به عنوان یک هنرمند موفق تیاتر و رادیو تلویزیون شناخته می شد، وی برای همه مردم برنامه های هنری داشت، برای اطفال، برای زنان، برای جوانان و بیشتر پیام وی نیز همان اصلاح نا به سامانی ها از طریق نمایش هنری بود.»

گفته شده است که انیسه وهاب از سن شش ساله گی زمانی که حتی شامل مکتب نشده بود، در رادیو افغانستان حضور می یافت و در درامه های رادیویی و برنامه های که برای اطفال ساخته می شد، اشتراک می کرد.

عبدالمنان حمیدی یکی دیگر از هنرمندان افغان و از همکاران انیسه وهاب می گوید که وی صدای صمیمی انیسه وهاب را هرگز از یاد نمی برد.

وی می گوید:
«انیسه وهاب نه تنها یک هنرمند بود، بلکه وی برای همه همکارانش و سایر هنرمندان مانند یک خواهر و مادری بود که با مهربانی برخورد می کرد و به هنگام فعالیت های هنری نیز هرگز خسته گی احساس نمی نمود.»

بسیاری از همکاران انیسه وهاب می گفتند که او بیشتر علاقه داشت که برای اطفال برنامه بسازد و یا هم در برنامه های اشتراک کند که بیشتر اطفال در آن حضور می داشتند.

یکی از همکاران وی به رادیو آزادی گفت:
«هر زمانی که انیسه وهاب کودک و یا کودکانی را حتی در بیرون از محوطه رادیو تلویزیون و ساحه کارش می دید، می بوسید و به اطفال چاکلیت می داد.»

عبدالغنی مدقق رییس رادیو افغانستان با ابراز تاسف از وفات این هنرمند، گفت که درگذشت انیسه وهاب یک ضایعه فرهنگی است.

وی گفت:
«او تا یک ماه قبل که صحت داشت، به رادیو می آمد و برنامه های را ثبت می کرد، آخرین برنامه رادیویی را که بیشتر پارچه های کوتاه تمثیلی بود، زیر نام در گذرگاه تبسم، ثبت کرد که در آرشیف رادیو حفظ است.»

رییس رادیو افغانستان شایعاتی را نیز رد کرد که گویا در جریان یک ماه گذشته ریاست رادیو تلویزیون معاش و سایر امتیازات این هنرمند را قطع کرده بود، بلکه به گفته وی، برای انیسه وهاب از سوی رادیو تلویزیون کمک های اضافی نیز صورت گرفته بود.

انیسه وهاب در جریان هفت سال گذشته یکی از همکاران پر تلاش بخش درامه های طنزی و آموزشی رادیو آزادی نیز بود.

وی در کنار سایر همکاران هنرمندش در غنای برنامه طنزی « مربای مرچ » سهم می گرفت و در عین حال در پارچه های کوتاه آموزشی که برای خانواده ها از طریق رادیو آزادی پخش می شد، همکاری می کرد.

تیاتر افغانستان و در مجموع هنر تمثیل در این کشور سابقه طولانی دارد، اما عدم دسترسی هنرمندان افغان به امکانات و هم چنان عنعنات و رسوم پیچیده جامعه افغانی بیشتر باعث گردیده است تا زنان کم تر به هنر تیاتر و موسیقی رو بیاورند.

هنرمندان رادیو تلویزیون ملی افغانستان و اتحادیه هنرمندان این کشور می گویند که انیسه وهاب با وجود همه این دشواری ها، و حتی در زمانی که گروه های مسلح در کابل برای تقویت حاکمیت شان می جنگیدند، به رادیو می آمد و با گذشتن از گلوله باران، برای هنر و تمثیل کار می کرد.

در یکی از برنامه های ویژهء «زن وزنده گی» که سال قبل به مناسبت عید سعید ا ضحی تهیه شده بود، مهمان برنامه انیسه وهاب هنرپیشهء موفق سینما و رادیو وتلویزیون افغانستان بود .

دراین برنامه سوالاتی دربارهء کارهای هنری و در مورد روزهای عید از انیسه وهاب شده است:


گزارش از برشنا نظری
XS
SM
MD
LG