لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

از روز جهانی زمین در کابل تجلیل شد


مقامات شاروالی کابل و اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می گویند که به هدف حفاظت از حیات وحش در این کشور قرار است باغ وحش کابل توسعه داده شود و کارهای بیشتر در خصوص تحفظ حیات وحش در سراسر کشور صورت بگیرد.

انجنیر محمد یونس نواندیش شاروال کابل به روز پنجشنبه در مراسم که به منظور تجلیل از روز جهانی زمین در محوطه باغ وحش کابل راه اندازی شده بود گفت که شاروالی تلاش های خود را جهت توسعه و گسترش باغ وحش کابل تشدید بخشیده است.
آقای نواندیش در مورد گفت:
« کوشش داریم که بعد از تکمیل شدن استملاک این ساحات ما دوباره دیزاین جدید را در ساحه توسعوی باغ وحش بسازیم و باغ وحش خود را توسعه بدهیم. به خاطر استندرد ساختن باغ وحش کابل، شاروالی مطابق نورم حیات وحش در حصه پلان توسعوی آن الی پل آرتل کار های را آغاز کرده است.»

در این محفل که به میزبانی شاروالی کابل تدویر یافته بود، برعلاوهء شماری از مقامات افغان و سفیر اقتصادی امریکا در کابل، تعداد از شاگردان ابتداییه مکاتب نیز شرکت کرده بودند.

انتونی واین سفیر اقتصادی امریکا در کابل در زمینه اهمیت حیات وحش صحبت کرد و از شاگردان مکاتب خواست تا از کسانیکه حیوانات را اذیت می کنند و یا اقدام به شکار آنان می نمایند، بخواهند که این کار را انجام ندهند زیرا این عمل آنان به حیات وحش آسیب می رساند.

در همین حال انجنیر نجیب الله یمین، معاون مسلکی اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان گفت که این اداره برنامه های وسیع را به هدف آگاهی مردم در راستای اهمیت حیات وحش و جلب توجه مردم به حفاظت حیوانات در مرکز و ولایات به اجرا گذاشته است.
وی در ادامه گفت:
« ما بالای آگاهی عامه بسیار کار کرده ایم. ما برای آگاهی دهی کلیپ های ویدیویی و صوتی تهیه می کنیم و هم چنان مجلات را به همین منظور چاپ می نمایم. تیم آموزگاران داریم که به ولایات می روند و با بزرگان قوم و اطفال صحبت می کنند.»

وی گفت که تا حالا 48 نوع نبات و حیوان در افغانستان که خطر از بین رفتن آن متصور است شناسایی و شامل فهرست نباتات و حیوانات شده که به حفاظت جدی نیاز دارند.

عزیز گل ثاقب آمر باغ وحش کابل می گوید که اکنون در حدود 43 نوع حیوان و پرنده و 45 نوع ماهی و خزنده در این باغ وحش موجود اند که در مجموع تعداد حیوانات و پرنده گان به بیشتر از دو 250 می رسد.

گفته می شود در جریان بیشتر از سه دهه جنگ در افغانستان حیات وحش نیز در این کشور در امان نمانده و صدمه بزرگ به آن وارد شده است.

به گفته مقامات اکثریت حیوانات و پرنده گان در افغانستان در نتیجه تخریب جنگلات و شکار از سوی برخی از افراد نسل شان از بین رفته و یا به کشورهای همسایه افغانستان مهاجر شده اند.


گزارش از ستار «فروغ»
XS
SM
MD
LG