لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۳

موزیم «منظر جهاد» در ولایت هرات


تصویر جسد خون آلود یک عسکر روسی بالای تانک، زنی در پوشش چادری که از بالای بام بسوی رزمنده گان دست تکان می دهد و هلیکوپتری که در آسمان آتش گرفته است، تصاویر وحشتناک و نمایانگر دهشت و وحشت دورانی اند که افغانستان مورد تهاجم اتحادشوروی وقت قرار داشت.

دهلیز طولانی با عکس های حدود 50 تن از قوماندانان که در جریان جنگ ها کشته شده اند و هم چنین تصاویر اسماعیل خان و احمد شاه مسعود تزیین شده، به یک تابلوی پانارامیک 360 درجه یی که تصویرگر پیروزی مجاهدین در شهر هرات می باشد، ختم می شود.

موزیم «منظر جهاد» توسط اسماعیل خان و یک قوماندان سابق وی، سید عبدالواحد قتلی که اینک کمپنی های ساختمانی و امنیتی دارد، اساس گزاری شده، تمویل می شود.
آقای قتلی که هشت عضو فامیلش را در آن دوران از دست داده، زمانی که به اسماعیل خان پیوست، فقط 19 سال داشت، می گوید:
«این موزیم برای نسل های آینده می باشد، تا بدانند که پدران شان برای شکست مهاجمین، چه کرده اند.»
در باغچهء موزیم در کنار بته های گل گلاب هلیکوپتر ها، طیارات جت و دستگاه های پرتاب راکت که از نزد روس ها به غنیمت گرفته شده، به نمایش گذاشته شده است.
محافظ موزیم سید حسن موسوی که خود نیز یکی از مجاهدین سابق تحت قوماندهء اسماعیل خان بوده است، از خاطرات دشوار و دردناک مهاجرت در ایران قصه می کند.
اتحاد شوروی وقت در سال 1979 به افغانستان تجاوز و تا سال 1989 از رژیم دست نشاندهء در کابل حمایت کرد که توسط مجاهدین از قدرت ساقط شد.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
تصاویری که در موزیم «منظر جهاد» ولایت هرات به نمایش گذاشته شده اند، صرف مبین دوران تهاجم اتحاد شوروی بوده، با خروج آن ها از افغانستان پایان می یابد. تابلو ها، تصویر گر دوران بعد از خروج اتحاد شوروی نه می باشند که در جریان جنگ های مدهش بین گروه های رقیب مجاهدین، هزاران فرد ملکی کشته شدند.

گروپ های حقوق بشر، رهبران ملیشه ها نظیر اسماعیل خان را در جریان جنگ های داخلی بعد از خروج اتحاد شوروی وقت، متهم به تخطی ها از حقوق بشر می دانند. عبدالواحد قتلی اتهامات بر ضد اسماعیل خان را وارد نمی داند.

با آن که کار های هنوزموزیم تمام نه شده است و تا سال آینده بروی بیننده گان باز نه خواهد شد، با آن هم این موزیم ناتمام بروی مقامات رسمی و خارجی ها باز بوده، در کتاب باز دیده کننده گان آن، امضا یک گانگرسمن امریکایی و همچنان جنرال بریتانیایی «سر نیک پاکر» معاون قوای ناتو در افغانستان، به چشم می خورد.

XS
SM
MD
LG