لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

طالبان از کجا تمویل شده، چگونه ماشین جنگی شان را پیش می برند


در باره این که طالبان از کجا تمویل می شوند و چگونه ماشین جنگی خود را پیش می برند، سوال ها زیاد است. منبع بزرگ درآمد آنها طبعاً از درک مواد مخدر که در افغانستان تولید می شود.

از نگاه اکمالات ادارهء استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی متهم است که به طالبان کمک می کند.

اخیرا خبرها رسیده است که سلاح و مهمات جنگی مخصوصاً بمب های کنار جاده از ایران نیز به طالبان می رسد.

در این مورد اکنون روزنامهء تایمز چاپ لندن می نویسد که شش تن در امارات متحد عرب به اتهام تمویل طالبان به محکمه کشانده شده اند که یک نفرآن ها افغان می باشد.

روزنامهء تایمز چاپ لندن می نویسد:
پنج تبعهء امارات متحد عرب و یک افغان در یک محکمه امارات به جرم تمویل طالبان و حمایت از تروریزم تا چهار سال حبس محکوم شده اند.

ستره محکمهء امارت در مرکز این کشور شهرابوظبی این شش تن را به فرستادن کمک های مالی به طالبان که در افغانستان جنگ می کنند، گنهکار خواند. دو متهم دیگر توسط محکمه تبرئه شدند.

قرار معلوم این پنج تبعهء امارات متحد پول جمع آوری می کردند و این پول باید از طریق یک افغان بنام عبدالوهاب غلام سلطان به طالبان فرستاده می شد. اما تا حال معلوم نیست که به چه مقدار پول جمع آوری شده و آیا سلطان توانسته است که این پول ها را به طالبان بفرستد یا خیر؟

این هشت تن در یک عملیات قوای امنیت فدرالی امارات در ماه اکتوبرسال 2008 در منطقه خور فکان در سواحل شرقی این کشور دستگیر شدند. تمام هشت متهم ادعا می کنند که اسناد بر علیهء آن ها موثق نیست و آن ها تحت فشار اقرار کرده اند.

امارات متحد عرب که از نگاه سیاسی و اقتصادی یک کشور باثبات می باشد با مشکل افراط گرایی که دیگر کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و یمن به آن دست به گریبان می باشند، روبرو نیست.

اما با آن هم قوای امنیتی این کشور قرار معلوم در چند سال اخیر چندین تهدید القاعده را علیه منافع غرب در این جا متوقف ساخته اند.

از سوی دیگر درصفحات انترنتی شبکه های ترویستی ، این آوازه ها به نشر می رسد که بلند ترین تعمیر دنیا برج الخلیفه که در دوبی ساخته شده است شاید هدف حمله قرار بگیرد.

امارات متحد عرب و مخصوصاً دوبی یکی از مراکز بین المللی شستشوی پول به شمار می رود. در یک تحقیقات ایالات متحدهء امریکا در سال 2004 معلوم شد که مقدار زیاد 400 هزار دالر پول رسیده به عاملین حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 در شهر نیویورک واشنگتن ، از طریق بانک های امارات متحد تبادله شده بود.

حکومت فدرالی امارات متحد عرب با وزارت خزانهء امریکا از نزدیک همکاری می کند تا بر تبادل پول از این کشور نظارت وجود داشت باشد، ولی با آن هم به نوشته روزنامه تایمز چنین عقیده وجود دارد که القاعده بازهم یک مقدار پول خود رااز طریق امارات متحد عرب بدست می آورد.

ادعا های دیگری هم وجود دارد که دزدان دریایی سومالیایی هم پول های خود را از طریق بانک های خلیج شستشو می کنند. اما حکومت امارات متحد عرب این ادعا ها را رد می کند.
XS
SM
MD
LG