لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

لکهء نفت روی خلیج مکسیکو و فاجعه، محیط زیست ناشی از آن


انتظار می رود لکهء بزرگ نفت خام که در اثر فوران تیل از یک چاه استخراج انرژی در خلیج مکسیکو به وجود آماده است، به دهانهء دریای مسی سی پی برسد.

این لکهء بزرگ نفت خام که یک ساحهء تقریباً به اندازهء مساحت کشور جامیکا را احتوا می کند، در اثر حادثه در یک چاهء استخراج نفت شرکت برتش پترولیوم در خلیج مکسیکو به میان آمده است.

روزانه از این سوراخ بیش از 800 هزار لیتر نفت خام به داخل آب های خلیج مکسیکو آزاد می شود و اندازهء لکهء قشر نفت ناشی از آن، بروی خلیج مکسیکو بزرگتر شده می رود.

به نظر می رسد ایالت لویزیانا بیشتر از سایر مناطق امریکا از این لکهء نفت متاثر شود. در آن ایالت حالت اضطراری اعلان شده و حدود 6000 تن از اعضای گارد ملی ساحلی امریکا به خاطر پاک ساختن خسارات احتمالی بسیج شده اند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفته است که حکومت از تمام ظرفیت های موجود به شمول نیرو های نظامی به خاطر مقابله با پی آمد های احتمالی این حادثه، استفاده خواهد کرد.

نیرو های گارد ملی ساحلی امریکا به کمک برتش پترولیوم می کوشند، با به وجود آوردن موانع شناور، وسایل جذب کننده، مواد کیمیاوی و حریق های عمدی کنترول شده، از گسترش و نزدیک شدن این لکه و قشر نفت به سواحل جلوگیری کنند.
فوران نفت خام، پنج مراتبه بیشتر از تخمین های قبلی می باشد. این لکه توریزم، ماهیگیری و حیات وحش را در ایالات لویزیانا، مسی سی پی، آلاباما و فلوریدا بیشتر از سایر مناطق ساحلی در معرض خطر قرار داده است.

تلاش به خاطر جلوگیری از فوران نفت و گذاشتن یک سرپوش فولادین در عمق آب به خاطر ترمیم سوراخ و هم چنان برمهء یک چاهء دیگر در کنار آن که فشار فوران کاهش داده شود، به شدت ادامه دارد. این پروسه شاید چندین ماه را در بر گیرد. که در آن صورت شاید 300 هزار بیرل نفت خام به داخل آب فوران کرده، مقدار آن از حادثهء سال 1989 که در اثر آن 258 هزار بیرل نفت در سواحل آلاسکا به آب فوران کرد و بد ترین حادثه تا امروز شمرده می شود، بیشتر شود.

فوران پترولیوم مایع دراثر فعالیت انسانی، باعث آلوده گی محیط زیست می شود. با آلوده ساختن آب و به وجود آمدن یک لکهء متشکل از قشر ضخیم نفت خام ، حیات وحش در معرض خطر جدی قرار می گیرد.

پرنده گان در اثر آلوده شدن با نفت، در مقابل حرارت حساس تر شده، تاثیرات نفت در ارگان داخلی پستانداران و سایر حیات وحش باعث هلاکت آن ها می شود.
لکه های نفت با ایجاد مانع در مقابل اشعهء آفتاب از عملیه فوتو سنتیز در گیاهان آبی جلوگیری کرده آن ها از بین برده، ده ها تعامل غیر طبیعی و نا مساعد دیگر را در محیط زیست باعث شده، با ترسب در سواحل، محیط زیست را در خشکه نیز آسیب می رساند.

XS
SM
MD
LG