لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

سنای امریکا مصارف افزایش نیروهای تازه در افغانستان را تصویب کرد


اما از تصویب میلیارد ها دالر اضافی که برای ماموریت های غیر نظامی در افغانستان پیشنهاد شده بود، خودداری کرد. با رد مصارف غیرنظامی، لایحه تمویل این ماموریت با آینده نامعلومی در مجلس نماینده گان امریکا باقی ماند.

تعدادی زیادی از وکلای امریکایی تقاضا دارند تا برنامه واضح خروج از افغانستان، پس از جنگ 9 ساله در این کشور ارایه شود.

اداره بارک اوباما در ماه فبروری خواهان تصویب 33 میلیارد دالر برای مصارف 30 هزار عسکر تازه نفس امریکایی در افغانستان شده بود.

کانگرس امریکا که توسط دوستان بارک اوباما از حزب دیموکرات اداره می شود، قبلاً بنابر مشکلات داخلی آن کشور، رای گیری برای تمویل ماموریت نظامی افغانستان را به تعویق انداخته بود.

مجلس نماینده گان و سنای امریکا، بلاخره نسخه های مختلف این لایحه را تصویب کردند و حالا می خواهند تا آنها را با هم مطابقت دهند.

هر دو مجلس باید پیش از آنکه رییس جمهور اوباما لایحه را امضا کرده و آن را به قانون مبدل سازد، یک نسخه مشابه را تصویب کنند.

وزارت دفاع امریکا به کانگرس این کشور هشدار داده است که مورد فشار قرار خواهد گرفت تا حد اکثر تدابیر را روی دست گیرد. زیرا بدون تصویب لایحه و دریافت پول، روند پرداخت معاش عساکر با آغاز ماه اگست با مشکل روبرو خواهد شد.

مجلس نماینده گان امریکا به دنبال آنکه کمک های برای برنامه های داخلی در افغانستان به شمول 10 میلیاد دالر وظایف آموزشی را در خواست کرد، اخیراً به لایحه 33 میلیارد دالری برای مصارف عساکر تازه آن کشور رای داد.

در این رای گیری، 162 تن از اعضای مجلس خواهان تعین جدول زمانی برای خروج نیرو های امریکایی در افغانستان شدند، اما این درخواست از سوی مجلس رد شد.

بخشی از پول در خواست شده در این لایحه، علاوه بر ماموریت افغانستان، در عراق نیز مصرف خواهد شد.

لایحهء که از سوی سنای امریکا تصویب شده، چهار میلیارد دالر کمک اضافی از سوی وزارت خارجه امریکا برای ماموریت های ملکی و اقتصادی در افغانستان و پاکستان را در بر می گیرد.

این مقدار پول، اضافه از 130 میلیارد دالری است که از سوی کانگرس برای مصارف امسال عراق و افغانستان تصویب شده است.

XS
SM
MD
LG