لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

«کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی به کارش آغاز کرد»


محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور افغانستان
محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور افغانستان
کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی که اعضای آن توسط رییس جمهور به منظور اخذ رای اعتماد به ولسی جرگه افغانستان معرفی شده بودند، پس از گرفتن رای اعتماد از ولسی جرگه، به روز شنبه رسماْ به کار خود آغاز کرد.

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان پس از معرفی اعضای این کمسیون گفت، که نیاز بر تشکیل هم چو کمسیون که کار کرد های مبنی قانون اساسی را بررسی نماید، از چند سال به این سو احساس می شد.

آقای فهیم می گوید که این کمسیون بالا ترین مرجع در افغانستان است.
وی در ادامه گفت:
« باید هم زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی ایجاد می شد. کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی ناظر پارلمان و حکومت می باشد. موجودیت این کمسیون در جامعهء ما یک نیاز مبرم است و این نهاد بسیار مهم امروز آغاز به کار می کند.»

به اساس گزارش ها، کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی دارای 7 عضو است، اما چندی پیش 6 تن از سوی رییس جمهور به عنوان اعضای این کمسیون به ولسی جرگه معرفی شدند که سپس 1 تن آنان دوباره از کار کردن در این کمسیون خود داری کرد.

در حال حاضر این کمسیون با 5 عضو به کار خود آغاز کرد، اما مقام های ریاست جمهوری می گویند که دو تن دیگر پس از آغاز کار شورای ملی به منظور گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی خواهند شد.
گل رحمن قاضی رییس کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان

در این حال گل رحمان قاضی رییس کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی می گوید، که تلاش می کنند تا مسوولیت های خود را به شکل خوب پیش ببرند.
وی در ادامه افزود:
« آرزومندیم که به کمک خداوند و همکاری قوای سه گانه و حمایت ملت افغان، بتوانیم که برای حاکمیت قانون و عملی کردن عدالت گام های مفید و ثمر بخش بر داریم.»

پیش از ایجاد کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، گاهی حکومت و شورای ملی در تفسیر ماده های قانون اساسی با مشکل رو به رو می شدند و گفته می شود که هر کدام به نفع خود این ماده ها را تفسیر می کردند، و زمانی هم برخی از ماده های قانون اساسی را برای تفسیر به ستره محکمه افغانستان می فرستادند.

اما با وجود این همه به گفته شماری از کارشناسان در تفسیر ماده های قانون اساسی توسط ستره محکمه هم مشکلات دیده می شد، که نمی توانست چالش های پیش آمده را حل کند.


گزارشگر: منیژه دیوه
XS
SM
MD
LG