لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

«پاکستان با حمایت مخفیانه از طالبان، امریکا را فریب می دهد»


U.S. - The homepage of the WikiLeaks website is seen on a computer after leaked classified military documents were posted to it, Miami, 26Jul2010
U.S. - The homepage of the WikiLeaks website is seen on a computer after leaked classified military documents were posted to it, Miami, 26Jul2010
روزنامهء نیویارک تایمز بر اساس صفحهء ویب سایت به نام «گروه ویکی لیکس» که به نشر اسناد محرم می پردازد، گزارش داده است که پاکستان با حمایت مخفیانه از طالبان، امریکا را فریب می دهد.

اما قصر سفید نشر این اسناد محرم را به شدت محکوم کرد و گفت، این عمل امنیت ملی کشور و زنده گی متحدین امریکا را به خطر مواجه می کند.

جیمز جونز مشاور امنیت ملی امریکا در اعلامیهء که دیروز به نشر رسید، گفته است که نشر غیر مسوولانهء این اسناد به شراکت استراتیژیک امریکا با افغانستان و پاکستان تاثیر نا مطلوب نه می کند.

نیویارک تایمز می نویسد، حدود 92 هزار سند محرم که «ویکی لیکس» از منابع نظامی امریکا در افغانستان به دست آورده، نشان می دهند که پاکستان به طور فعال از فعالیت های نیروهای مسلح در افغانستان حمایت می کند و با آنها همکاری می نماید.

بر اساس این اسناد، پاکستان به نماینده های استخبارات آن کشور اجازه می دهد که در جلسات مخفی استراتیژیک مستقیماً با طالبان تماس بگیرند تا فعالیت های شبکه های مسلح را تنظیم کنند که در افغانستان با نیروهای امریکایی می جنگند و حتی با آنها در طرح دسیسه برای قتل رهبران افغان کمک می کنند.

جیمز جونز مشاور امنیت ملی امریکا دیروز گفت، «ویکی لیکس» اسناد محرم را از جنوری سال 2004 تا دسمبر سال 2009 میلادی زمانی که بارک اوباما استراتیژی جدید را در مورد افغانستان اعلان کرد، جمع آوری کرده است.

به گفتهء جمیز جونز، بارک اوباما رییس جمهور امریکا استراتیژی جدید در بارهء افغانستان را با اختصاص منابع بیشتر افغانستان و تمرکز بر پناه گاه های القاعده و طالبان در پاکستان اعلان کرده است، چون طی چند سال اخیر وضعیت در این منطقه خیلی نا گوار شده بود.

جیمز جونز اضافه کرد، هنوز مشکلات زیاد در پیش است. اما اگر به افغانستان یک بار دیگر اجازه عقب نشینی داده شود، امریکا به تهدید گروه های تندرو و افراطی نظیر القاعده مواجه خواهد شد و این گروه ها باز هم برای طرح دسایس شان یک محل مصوون خواهند داشت.

گروه «ویکی لیکس» می گوید، هدف از نشر اسناد محرم این است تا از فساد در حکومت امریکا و ادارات همکار آن جلوگیری کند.

حسین حقانی سفیر پاکستان در واشنگتن گفته است که نشر اسناد خام از میدان جنگ یک عمل غیر مسوولانه می باشد.

حقانی در یک خبرنامه گفته است که این گزارش ها نظر یک منبع را نشان می دهند و بر اساس آوازه های جمع آوری شده در امتداد سرحد تهیه شده اند.

به گفتهء حقانی، این چنین گزارش ها قبلاً هم نشر شده که اکثراً غلط ثابت شده اند.
XS
SM
MD
LG