لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

ناتن یاهو گزارش کمسیون تحقیقات در مورد قتل 9 فعال ترکی را تایید کرد


بنیامین ناتن یاهو صدراعظم اسراییل
بنیامین ناتن یاهو صدراعظم اسراییل
صدراعظم اسراییل برای نخستین بار گزارش کمسیون تحقیقات را در مورد قتل 9 تن از فعالین ترکی که در یک کشتی امداد رسانی توسط نیرو های این کشور کشته شدند، تایید کرد.

بنیامین ناتن یاهو صدراعظم اسراییل به روز دوشنبه گفت که نیرو های دفاعی اسراییل بر اساس قوانین بین المللی با کشتی های که می خواستند محاصره غزه توسط اسراییل را بشکنند، اقدام کرده اند. در این حادثه 9 تن از اتباع ترکیه کشته شدند.

ناتن یاهو گفت، کمسیون تحقیقات رسمی در یافته که مداخله نظامی به خاطر صورت گرفته است که نیرو های اسراییلی نمی توانستند تا هشدار ها را نادیده بگیرند.

او هم چنان اشاره به این داشت که از این محموله های امدادی، گروه حماس که از مدت ها به این سو بالای غزه حاکمیت داشته و اسراییل را به رسمیت نمی شناسد، منفعت می برد.

ناتن یاهو هم چنان گفت که اسراییل از ترکیه خواسته تا پیش از حرکت کشتی ها، آنها را به توقف مجبور سازد، اما به گفته او، تلاش های دیپلوماتیک مانع این کار نه شد.

مارک ریگیف سخنگوی حکومت اسراییل به خبرنگاران گفت که میزان فعالیت های دیپلوماتیک همانا چیزی است که دولت به آن تعهد داشت.
وی افزود:
« صدراعظم در سخنرانی امروز خود به صورت واضح موقف اسراییل را مشخص ساخت. او در باره حقیقتی سخن گفت که به 31 ما می منتهی می شود. حکومت اسراییل تدابیر مکمل دیپلوماتیک را اتخاذ کرده تا از برخورد در دریا ها جلوگیری شود.»

دیدار روز دوشنبه صدراعظم اسراییل با کمسیون موظف در مورد تحقیق حادثه 31 ماه می در پشت در های بسته صورت گرفت، اما یاکوف تیرکیل قاضی بازنشسته که ریاست این تحقیقات را به عهده دارد، گفته است که دریافت های آنها به زودی به شکل تقریری به اطلاع همه گان رسانده خواهد شد.

اما برخورد کوماندو های اسراییلی با کشتی کمکی برای غزه در محور تمام مشاجره ها قرار دارد. اسراییل می گوید که نیرو های این کشور به دنبال حمله از سوی کشتی ترکی بر آنها آتش گشودند.

این حمله اسراییل باعث تظاهرات و عکس العمل های اکثر کشور ها به شمول ترکیه شد و حتی روابط این کشور با اسراییل را شدیداً صدمه زد.

کمسیون فعلی که در مورد حادثه تحقیق کرده، در مورد اعتبارش در جهان مشکل دارد، زیرا به دنبال انتقاد های بین المللی، این کمسیون توسط ناتن یاهو موظف شد.

هم زمان با این تحقیقات، بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته است که اسراییل به این سازمان اجازه خواهد داد تا به دریافت های این تحقیقات دسترسی داشته باشد.

در عین حال، یک نماینده از سوی ناتن یاهو در بخش تحقیقات سازمان ملل متحد با گروه موظف شده بان کی مون همراه خواهد بود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم تحقیق را در مورد حادثهء 31 ماه می به روز سه شنبه آغاز می کند، اما اسراییل گفته که با این گروه همکاری نمی کند زیرا اعضای آن مفکورهء ضد اسراییلی دارند.
XS
SM
MD
LG