لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

آیا کمک کافی به سیلاب زده ها در افغانستان صورت گرفته است؟


باریدن باران های متواتر و جاری شدن سیلاب های اخیر در ولایت های مختلف افغانستان، برای مردم این کشور آسیب های زیاد را وارد کرده است.

مردم می گویند که در گذشته نیز سیلاب ها را دیده بودند، اما سیلاب های اخیر بی سابقه بوده اند.

یکی از باشنده های ولایت نورستان در مورد چنین می گوید:
« اسم من فضل الله باشنده ولایت نورستان استم. در اثر باران های شدید تقریباً 80 الی صد خانه را سیل برده است و تقریباً 45 تن در اثر این سیلاب ها کشته شده اند.»
سرازیر شدن سیلاب ها در ولایت نورستان

کمیته حالات اضطرار افغانستان در تازه ترین جلسهء خود گفت که در نتیجهء سرازیر شدن سیلاب های اخیر در ولایت های مختلف کشور، 191 تن به هلاکت رسیده اند.

به اساس معلومات این کمیته، جاری شدن سیلاب ها بیش از 2500 منزل را در سراسر کشور به کلی تخریب کرده، هم چنان اضافه از 1500 تن را از منازل شان بی جا کرده است.

آسیب دیده های ناشی از سیلاب های اخیر می گویند که آنها به هر نوع کمک های بشر دوستانه نیاز دارند.
یک تن در مورد گفت:
«مردم بسیار در حالت بحرانی هستند، هیچ کمک با آن ها صورت نه گرفته است. ما از دولت می خواهیم تا با این مردم کمک کند.»

اما ادارهء ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می گوید که به سیلاب زده های اخیر مساعدت صورت گرفته و این روند هنوز هم ادامه دارد.

داکترعبدالمتین ادراک رییس ادارهء ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان در مورد چنین گفت:
« کمک رسانی ما ادامه دارد. مواد غیر غذایی برای هموطنان ما که در اثر جاری شدن سیلاب ها آسیب دیده اند، فرستاده شده و مواد غذایی سه ماهه بعد از سروی دقیق از طرف موسسهء WPF برای آنها داده می شود. هم چنان مقدار از مواد غذایی توسط موسسات دیگر بین المللی و دولت که در همان ولایت مستقر بوده اند، توزیع شده است. اما عملیات کمک رسانی به شکل کامل در هیچ یک از ولایات تکمیل نه شده است.»

افرادی که از سیلاب های اخیر متضرر شده اند، برعلاوهء سایر کمک ها به خدمات صحی هم نیاز دارند، زیرا آنها از خانه های شان بی جا شده و در محلات بدون تعمیر با امکانات نهایت اندک به سر می برند.

اما کارگر نوراغلی سخنگوی وزارت صحت عامهء افغانستان می گوید، تیم های صحی سیار از سوی این وزارت به مناطق سیلاب زده فرستاده شده تا در پهلوی رسیده گی به سایر مشکلات صحی آنها، چاه های آب را با مادهء کلور از آلوده گی مصوون سازند.
وی در ادامه گفت:
« مناطق سیلاب زده و یا آن مناطق که در معرض خطر سیلاب قرار داشته، خوشبختانه از نگاه صحی تا اندازهء کنترول شده اند. در ولایات سیلاب زده مانند، وردک، پروان و غیره از طرف سرپرست وزارت صحت عامه هدایت داده شده تا مریضان را در شفاخانه ها نه پذیرند و در حالت آماده باش قرار داشته باشند. از سوی دیگر تیم های سیار صحی به ولایات پروان و وردک فرستاده شده اند تا آب های آن مناطق را کلور پاشی کنند تا صحی شود.»

باریدن باران های پی هم و سرازیر شدن سیلاب های ناشی از آن هزاران جریب زمین زراعتی و حاصلات دهقانان را نیز تخریب کرده است.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری افغانستان می گوید که تیم های سیار این وزارت به مناطق سیلاب زده فرستاده شدند تا با دهقانان در قسمت بازسازی بند های آب و آماده کردن دوبارهء زمین های زراعتی کمک کنند.

آقای رحیمی در مورد گفت:
« نقش ما این است اگر در مرحلهء اول به مواد غذایی ضرورت باشد، ما می توانیم به صورت فوری این مواد را از ذخایر خود به این مناطق برسانیم تا به مستحقان رسانده شود.
و پس از ختم این حالت اضطرار تیم های سیار ما به مناطق سیلاب زده می روند تا در قسمت آماده کردن دوبارهء زمین ها برای کشت و زراعت و اعمار سیستم های آبیاری، با دهقانان همکاری کنند.»

از گزند سیلاب های اخیر کشور همسایهء افغانستان، پاکستان نیز در امان نمانده و خسارات هنگفت مالی و جانی را متقبل شده است.

کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند که جاری شدن سیلاب ها در دو کشور اثرات بد اقتصادی را نیز به جا مانده است.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید، سرازیر شدن سیلاب ها در منطقهء خیبر پشتون خواه پاکستان، سبب شده تا هزاران کانتینر اموال تاجران افغان در آن کشور متوقف شده و نرخ مواد نیز در بازارهای افغانستان از پنج تا هفت درصد بلند برود.

عوامل اصلی جاری شدن سیلاب ها در افغانستان چیست؟ وچگونه تدابیر باید به خاطر جلوگیری از آن گرفته شود؟

عبدالغفار احمدزی یکی از کارشناسان محیط زیست به این پرسش ها چنین پاسخ می دهد:
«عوامل اصلی جاری شدن سیلاب ها قطع جنگلات و تخریب پوشش سطح زمین است که عبارت از مالچر ها و دیگر مناطق سبز خصوصاً جنگلات طبیعی مثمر و غیر مثمر می باشد. انسان ها امروز قادر اند تا اندازهء زیاد جلو آفات طبیعی مثل سیلابها، آتش فشان ها و غیره را بگیرند.
میکانیزم های برای کاهش شدت سیلاب ها خصوصاً در افغانستان وجود دارد. وقتی که سیلاب ها از دره ها سرازیر می شوند، آن دره ها جنگلات شان به مرور و زمان از بین رفته است، اما حکومت با بعضی پلان های طویل المدت می تواند توسط خود مردم جلو جاری شدن این سیلاب ها را بگیرد.»

هر چند دولت افغانستان از رسیده گی و کمک به سیلاب زده های اخیر در ولایت های مختلف کشور سخن می زند، اما مردم آن را ناکافی خوانده و می گویند که این کمک ها در زمان مناسب و به نیازمندان واقعی نمی رسد.

آنها هم چنان می گویند که به خاطر رسیده گی به چنین رویداد های طبیعی، لازم است تا تدابیر قبلی گرفته شود تا به هنگام بروز حوادث، کمک ها در زمان معین به نیازمندان رسانده شده و از وارد شدن تلفات بیشتر نیز جلوگیری صورت گیرد.


گزارشگر: سید فتح محمد «بها»
XS
SM
MD
LG