لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

الله رکا رحمان یکی از موفق ترین موزیسن های جهان موسیقی


الله رکا رحمان در سال 1966 در شهر چینای در یک خانوادهء موسیقی دان هندوستان به دنیا آمد. از آوان کودکی به سرعت استعداد خارق العاده اش در هنر موسیقی آشکار شد.

وی از طفولیت به نواختن آلات مختلف موسیقی آغاز کرد. در سن 20 سالگی کیبورد، آرمونیه و گیتار را با مهارت کامل می نواخت.
رحمان و خانواده اش همه پیرو دین وآیین هندویزم بودند و نخست نامش هم ای، اس، دلیپ کمار بود.

مسالهء تغییر نام وی به الله رکا رحمان در هالهء از تخیل و قصه ها پیچیده شده است. می گویند وی خواهری داشت بیمار که به یک مریضی لاعلاج مبتلا بود. یکی از دوستان خانواده اش به آن ها توصیه کرد، به یک زیارت، یا مسجد رفته، برای شفای آن دختر دعا کنند. آن ها هم این کار را انجام دادند و دخترک از بیماری نجات پیدا کرده، صحت یاب شد و به این مناسبت در سال 1989 همهء خانوادهء رحمان به دین مبین اسلام مشرف شدند و به این ترتیب ای، اس، دلیپ کمار به الله رکا رحمان مبدل شد.

در آوان بیست سالگی الله رکا رحمان برای دیگر گروه های موسیقی، هند کیبورد می نواخت، ولی به زودی سرودن و ساختن آهنگ های خودش را آغاز کرد.

رحمان در سال 1992 اولین ستدیوی موسیقی خود را به نام «پنچاتان ریکورد ان» تاسیس کرد که بعد ها این استدیو به یکی از مجهزترین، پیشرفته ترین و موفق ترین استدیو های موسیقی در هندوستان تبدیل شد.

در همان سال رحمان اولین بار برای یک فلم کارگردان مشهور هندی «مانی رامن» یک آهنگ ساخت. این آفریدهء او به اندازهء زیبا و خوب بود که در یک جشنوارهء فلم های هندی جایزهء «راجت کمال» و لقب بهترین کمپوزر را برای رحمان به ارمغان آورد.

اندکی بعد رحمان در عرصهء بین المللی نیز شهرت حاصل کرد. وی در سال 1999 همراه با یک گروهء رقص هندی، یکجا با ستارهء موسیقی پاپ جهان غرب، مایکل جکسن روی یک ستیژ ظاهر شد.

در سال 2008 رحمان بر قلهء شهرت گام نهاد، زیرا یک اثر موسیقی را که برای فلم ملیونر محلهء فقیر نشین یا «سلم داگ ملیونر» ساخته بود، دو جایزه اسکار را برای این موزیسین و آهنگ ساز هندی کمایی کرد.

جایزهء اکادمی هنر های متحرک یا اسکار با اعتبار ترین جایزهء جهان سینما در غرب می باشد و به این ترتیب الله رکا رحمان نخستین تبعهء هندوستان می باشد که توانسته است جایزهء اسکار را بدست آورد.

برعلاوهء جایزهء اسکار الله رکا رحمان دو جایزه گرامی و یک گولدن گلوب را نیز به دست آورده است.

امروز الله رکا رحمان یکی از موفق ترین موزیسن های جهان موسیقی به شمار می رود.

با کلیک روی متن این برنامه را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG