لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

جاپان 50 ملیون دالر برای پروسهء صلح افغانستان کمک می کند


داکتر عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان و شیگوگی هیروکی سفیر جاپان در کابل
داکتر عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان و شیگوگی هیروکی سفیر جاپان در کابل
در ادامه کمک های بین المللی به تلاش های صلح در افغانستان، جاپان کمک پنجاه ملیون دالری را برای این پروسه در افغانستان اعلان کرد.

توافقنامهء پرداخت 50 ملیون دالر مساعدت جاپان به پروسه صلح و ادغام مجدد در افغانستان میان وزارت مالیه افغانستان و سفارت چاپان در کابل به امضا رسید.

محمد معصوم ستانکری مشاور رییس جمهورافغانستان و معاون پروسهء جمع آوری سللاح و ملکی سازی به روز پنجشنبه در مراسمی به همین مناسبت گفت، این پول در عرصهء تطبیق فیصله های شورای عالی صلح به مصرف خواهد رسید و زمینه را برای برگشت و یک جا شدن مخالفان با دولت افغانستان، مساعد خواهد ساخت.

در همین حال داکتر عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان گفت، کشور های متعدد در جریان کنفرانس کابل به دولت افغانستان تعهد سپردند که از برنامه های دولت افغانستان در تطبیق برنامه های صلح حمایت خواهند کرد.

آقای شیگوگی هیروکی سفیر جاپان در کابل گفت، حکومت جاپان از هر نوع اقدام افغانستان به خاطر استقرار صلح حمایت می کند و خوشحال است که در این پروسه با حکومت افغانستان همکاری مالی می کند.
وی به ادامه افزود:
« جاپان همیشه خواهان صلح و آرامش در افغانستان بوده و در این راستا از هیچ نوع همکار های افتصادی خویش دریغ ننموده است. ما از روند صلح و استقرار مجدد پشتیبانی می نمایم.
جاپان طی سال جاری با این پروسه 50 ملیون دالر امریکایی کمک می کند. این مساعدت در بخش پروژه های انکشافی، کاریابی، ارتقای ظرفیت و خدمات عامه به مصرف خواهد رسید.»

حکومت جاپان در اواخر سال گذشته میلادی، کمک پنج ملیارد دالری را برای افغانستان تعهد کرد که قرار است در جریان پنج سال در افغانستان از آن در عرصه های مختلف از جمله تقویت پروژه های بازسازی و تامین امنیت استفاده شود.

حکومت افغانستان به تازه گی شورای عالی صلح را ایجاد کرده و انتظار دارد تا از این طریق بتواند تحرک تازه یی به تلاش های صلح در این کشور ایجاد کرده و با جلب مخالفین مسلح به این پروسه از میزان خشونت ها بکاهد.


گزارشگر: حمید پژمان
XS
SM
MD
LG