لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

گوگل یکی از مشهور ترین و پر عاید ترین کمپنی های خدمات کمپیوتری در جهان


فقط پانزده سال قبل از امروز، زمانی که هنوز شبکهء انترنت زیاد مروج نبود، برای تحقیق، جستجو و دریافت ساده ترین معلومات باید به کتابخانه ها سر زده، ده ها کتاب ورق زده می شد. گاهی هم دریافت چند سطر محدود معلومات، ساعت ها و حتی روز ها وقت را دربر می گرفت.

طالبان علم و شیفته گان معرفت هزاران فرسنگ را برای کسب علم و کمال می پیمودند.

چه کفش های که پوست سیر و چه عصا های که سوزن نمی شد.

بزرگان برای کسب علم، حتی سفر به آن سوی دیوارهای چین را نیز تجویز می کردند.

ولی امروز با ترویج شبکهء انترنت و موجودیت سرج انجن ها مختلف که مهمترین و مشهورترین آن گوگل می باشد. با یک کلیک می توان به بزرگترین کتابخانه های جهان دسترسی حاصل، در یک چشم به هم زدن از دیوار چین عبور کرد.

حدود بیش از یک دهه قبل دو محصل جوان دورهء دکتورای پوهنتون سانفورد کالیفورنیا، لاری پیج و سرگی براین با طرح و تطبیق یک سیستم کمپیوتری جستجوی معلومات، سیتم یا سرج انجن گوگل را به وجود آوردند. در آغاز گوگل یک کمپنی شخصی بود که خدمات محدود را ارایه می کرد.
در سال 2004 گوگل، سر و صورت دادن و تنظیم اطلاعات را در سطح جهان هدف خویش قرار داد و به مهمترین و مشهور ترین سیستم و شبکهء جستجو و دریافت معلومات در سر تاسر جهان مبدل شد.

امروز گوگل بیش از یک ملیون سرور در سرتاسر جهان دارد و بیش از یک ملیارد تقاضا را روزانه پروسس می کند.

کمپنی گوگل با ارایه خدمات گوگل بیز، جی میل، گوگل خروم،پی کاسا، گوگل تاک، حمایت از یوتیوب و ده ها مورد دیگر یکی از موثرترین، مشهور ترین و پر عاید ترین کمپنی های خدمات کمپیوتری در جهان می باشد.

کمپنی گوگل که در اثر تلاش دو محصل جوان و با پول اندک به فعالیت آغاز کرد. اینک حدود 20 هزار کارمند و بیش از 40 ملیارد دالر سرمایه دارد.

گوگل در سال 2009 بیش از 23 ملیارد دالر عاید داشت که حدود شش و نیم ملیارد دالر آن منفعت خالص بوده است.

با کلیک روی متن این برنامه را می توان شنید!

XS
SM
MD
LG