لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

قصر سفید از تادیه پول نقد توسط ایران به رییس دفتر حامد کرزی نگران است


فلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا
فلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا
قصر سفید و وزارت خارجه امریکا در مورد تادیه پول نقد توسط ایران به رییس دفتر حامد کرزی ابراز نگرانی کرده اند.

بیل بورتون معاون سخنگوی قصر سفید به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، اداره بارک اوباما رییس جمهور امریکا، گزارش ها را در این مورد دریافت کرده است.

آقای بورتون گفت، به باور آنها هر امریکایی و جامعه بین المللی دلایلی دارند تا در مورد مداخله منفی ایران در افغانستان نگران باشند.

به گفته او، ایران مسوولیت دارد تا نشان دهد که برای تشکیل یک حکومت در افغانستان مداخله مثبت دارد و اطمینان بدهد که افغانستان کشوری نیست تا تروریستان در آن پناهگاه امن داشته باشند و یا هم حملات را در آنجا طرح ریزی کنند.

از سوی هم فلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا از پرداخت پول نقد توسط ایران به ریاست جمهوری افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که ایالات متحده می خواهد تا افغانستان خود در مورد آینده اش، بدون مداخله کشور های همسایه تصمیم گیری کند.

وی افزود:
«ما نمی خواهیم در مورد حق ایران برای فراهم آوری کمک های مالی به افغانستان سوالی کنیم. چیزی را که ما فکر می کنیم مهم است، اینکه افغان ها باید خود این توانایی را داشته باشند تا آینده خود را بدون مداخله همسایه های شان بسازند.»

رییس جمهور کرزی دیروز در کابل تایید کرد که آنها پول را از سوی ایران دریافت کرده اند اما این تادیه کاملاً به صورت رسمی و شفاف صورت گرفته است.

به گفته آقای کرزی، این تادیه اکثراً تا یک میلیون دالر می رسد و به دستور وی صورت می گیرد.

آقای کرزی در ادامه افزود:
مساله انحلال شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان باعث شده تا برخی از مقامات دولتی افغانستان شکار توطئه های برخی از رسانه های غربی شوند.

به گفته کرزی، محمد عمر داوود زی بخاطر عملی شدن طرح انحلال شرکت های امنیتی خصوصی با دولت افغانستان همکاری و تلاش های زیادی کرده، بناً از سوی روزنامه نیویارک تایمز متهم شده است که بخاطر زمینه سازی برای تحقق اهداف ایران در افغانستان، از آن کشور پول گرفته است.

روزنامه نیویارک تایمز در شماره روز یکشنبه خود گزارش داد که محمد عمر داود زی خریطه مملو از میلیون ها دالر را از سوی سفیر ایران در کابل دریافت کرد.

روزنامه به نقل از مقاماتی که از آنها نام گرفته نشده، گزارش داده بود که در ماه اگست پارسال، سفیر ایران در داخل طیاره خریطه از پول نقد را به رییس دفتر حامد کرزی تسلیم کرد و برخی مقامات آنرا شاهد بوده اند.

سفارت ایران در کابل هم این گزارش را رد کرده و آنرا مسخره و اهانت آمیز خوانده است.

اما حالا با وجود اظهارات رییس جمهور کرزی در مورد شفاف و رسمی بودن این تادیه، ایالات متحده امریکا از مداخله ایران در امور افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG