لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

توافقات هایچی یک گام موثر در زمینهء حفظ محیط زیست


کره زمین، این خانهء مشترک همهء موجودات ساکن در آن در اثر فعالیت غیر مسوولانه و پر حرص و آز آدم ها ها در معرض خطر جدی قرار دارد. هر روز فهرست حیوانات، نباتات و سایر موجودات که در معرض خطر نابودی قرار دارند، طویل تر شده، گرم شدن و تغییراقلیم را در جاری شدن سیلاب ها و حوادث غیر معمول طبیعی به وضاحت می توان مشاهده کرد.

از سال ها به این سو مذاکرات دشوار در زمینهء حفظ محیط زیست بین کشور های جهان ادامه داشته که پیامد های موثر و عملی آن در امر حفاظت از طبیعت کمتر محسوس بوده است.

اخیراً نماینده گان کشور های عضو سازمان ملل متحد در ناگویا، مرکز شهر هایچی در جاپان گرد هم آمدند. در این اجلاس که به خاطر اخذ تدابیر عاجل به خاطر حفظ حیات وحش و محیط زیست، جلوگیری از قطع جنگلات و انهدام جزایر مرجانی و سایر موضوعات طبیعی تدویر یافته بود، وزرای حفظ محیط زیست 193 کشور اشتراک کردند.

در این اجلاس وزرای حفظ محیط زیست کشور های جهان بعد از سال ها مذاکرات دشوار، در مورد اتخاذ تدابیر جدی در زمینهء حفاظت حیوانات و گیاهان که در معرض خطر نابودی قرار دارند، توافق کردند.

رایو ماتسوموتو (Ryu Matsumoto) وزیر حفظ محیط زیست جاپان این توافقات را یک دستاورد مهم در زمینهء حفاظت از طبیعت خوانده گفت:
«ما بدون تاخیر توانستیم اهداف والا و عملی سال 2010 را تعیین کنیم. من مطمین هستم که اهدف تعیین شده در شهرهایچی یک مفهوم بزرگ برای آیندهء محیط زیست در جهان خواهد داشت.»

برای اساس توافقات ناگویا سال 2020 یک هدف برای توسعهء مناطق تحت حفاظت در ساحات خشکه و ابحار جهان به خاطر جلوگیری از انهدام حیوانات و نباتات در سرتاسر جهان تعیین شده است.

کشور های جهان توافق کردند که 17 در صد مناطق خشکه و 10 درصد ساحات بحری و نواحی ساحلی را در 10 سال آینده مورد حفاظت قرار دهند. فعلاً صرف 10 در صد مناطق خشکه و یک در صد ابحار جهان تحت پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارند.

فعالان حفظ محیط زیست با وصف اینکه می گویند برخی اهداف در اجلاس به صورت دقیقً مشخص نشده است، از توفقات ناگویا استقبال کرده اند.

ایالات متحدهء امریکا که بزرگترین کثیف کنندهء طبیعت به شمار می رود نیز توافق کرده است که در کنوانسیون محیط زیست اشتراک کند.

قرار است این مذاکرات، ماه آینده در شهر کن کون (Cancun) در مکسیکو ادامه یابد.

با کلیک روی متن، این مطلب را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG