لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

نامزدان معترض ولسی جرگه همچنان به اعتراضات شان ادامه دادند


کاندیدان معترض ولسی جرگه با پی گیری تظاهرات صلح آمیز هم در مرکز و هم در ولایات افغانستان می گویند، پس از اعتراضات آنان نهاد های عدلی و قضایی افغانستان نیز متوجه تقلبات انتخاباتی شده و احتمال دارد در این زمینه گام های برداشته شود.

به روز چهار شنبه این کاندیدان یک بار دیگر تظاهرات صلح آمیز را از سر گرفته و در شهر کابل به راه پیمایی پرداختند.

داکتر عبدالکبیر رنجبر از برگزار کننده گان این راه پیمایی می گوید، این راه پیمایی ها نتایج مثبت داشته و اکنون نهاد های عدلی و قضایی افغانستان بخاطر پی گیری تقلبات و شناسایی افرادی که این تقلبات را انجام داده دست بکار شده اند.

داود سلطان زوی یکی دیگر از نامزدان معترض نیز به این باور است که نهاد های عدلی و قضایی افغانستان به شکایت های آنان رسیده گی خواهند کرد.

او در ادامه افزود:
«اثرات این تظاهرات کاملاً هویدا است تمام بخش های که در این مورد اقدام می کردن حرکت آنها آغاز شده، از رییس جمهور افغانستان تا کابینه الی مراجع عدلی و قضایی افغانستان، همه حرکت کرده اند و ما این را فال نیک می گیریم.»

در تظاهرات روز چهار شنبه در کابل در کنار نامزدان ولایت کابل دهها تن از نامزدان ولایات مختلف نیز شرکت داشتند. این معترضین می گویند، آنان خواهان برگزاری دوباره انتخابات هستند.

از سوی دیگر کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، بخاطر رسیده گی به شکایت های انتخاباتی کمسیون شکایات انتخاباتی موظف شده است و بررسی شکایات ادامه دارد.

نور محمد نور سخنگوی کمسیون انتخابات می گوید، تظاهرات و راه پیمایی حق کاندیدان است اما در فیصله کمسیون کدام تاثیر و یا تغییر را وارد نخواهد کرد.

انتخابات ولسی جرگه به تاریخ 27 ماه سنله برگزار شد. اما با گذشت حدود دو ماه هنوز هم نتایج نهایی انتخابات اعلام نشده است.

کمسیون مستقل انتخابات می گوید، این تاخیر بخاطر رسیده گی به شکایت های انتخاباتی وارد شده است و کمسیون شکایات نیز سرگرم بررسی تقلبات انتخاباتی است.

این کمسیون یک ملیون و سه صد هزار اوراق رای دهی ریخته شده در صندوق ها را نیز بخاطر مشکوک بودن باطل اعلام کرده است.

لوی څارنوالی افغانستان نیز پس از اعتراضات گسترده در ولایات و مرکز از کمسیون مستقل انتخابات خواسته است تا در رابطه به رای های باطل شده و شکایات رسیده به لوی څارنوالی معلومات دهد.

لوی څارنوالی نیز تهدید کرده است که در صورت عدم دریافت معلومات در رابطه به شکایت ها و برگه های باطل شده امکان دارد وظایف برخی از مقامات کمسیون انتخابات را به تعلیق در آورد.


فوزیه احسان
XS
SM
MD
LG