لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

وزیر دفاع فرانسه: افغانستان حیثیت یک دام را برای تمام جوانب اختیار کرده است


وزیر دفاع جدید فرانسه می گوید در اجلاس ناتو درلیزبون روی این موضوع صحبت می کند که حضور نظامی نیروهای فرانسوی را درافغانستان، چگونه کاهش خواهد داد.

آژانس خبری رویترز دراین مورد می نویسد:

الن ژوپه وزیر دفاع جدید فرانسه می گوید:
«افغانستان حیثیت یک دام را برای تمام جوانب که در امور این کشور دخیل اند، اختیار کرده است.»

ژوپه که درگذشته به حیث صدراعظم فرانسه نیز ایفای وظیفه کرده است، به روز یکشنبه به حیث وزیر دفاع نو فرانسه تعیین شد.

درگذشته هم گفته می شد که فرانسه شاید قبل از انتخابات ریاست جمهوری آن کشور درسال 2012، نیروهایش را از افغانستان خارج کند، ولی بیانات اخیر وزیر دفاع فرانسه، این توقعات را بیشتر ساخته است.

باوجود آن که جنگ جاری امریکا درافغانستان، از حمایت چندان در فرانسه برخوردار نیست ولی آن کشور حدود سه و نیم هزار نیروی مستقر درافغانستان دارد و تا حال دست کم 50 سربازش را در جنگ هایی افغانستان از دست داده است.

هرف مورین وزیر دفاع سابق فرانسه قبلاً گفته بود، نیروهای کشورش تلاش خواهد کرد که درسال 2011 دریکی از زون های افغانستان مسوولیت های امنیتی را به نیروهای افغان بسپارد.

الن ژوپه درجریان مصاحبه با رادیوی یورپ ن گفته است، نیروهای فرانسوی تلاش خواهند کرد مسوولیت های امنیتی را قدم به قدم به نیروهای افغان سپرده، دراجلاس لیزبون، بررسی خواهد کرد که چگونه امنیت آن مناطق را که درحال حاضر، تحت کنترول نیروهای فرانسوی قرار دارند، به نیروهای افغان بسپارد.
به گفته وزیر دفاع فرانسه، این مساله به کشورش موقع خواهد داد که براساس جدول زمانی که تاحال دقیق هم نیست، روی این موضوع غور کند که چگونه نیروهایش را با درنظر داشت اوضاع افغانستان، تنظیم کند.

ژوپه افزود:
« ما روزی از افغانستان خارج خواهیم شد، ولی این کار را زمانی می کنیم که نیروهای افغان آمادهء گرفتن مسولیت های امنیتی در کشورشان باشند.

حضور نظامی فرانسه درافغانستان به حیث احضارات امنیتی برضد حملات احتمالی گروه های تندرو درفرانسه، تلقی می شود.

اسامه بن لادن رهبر القاعده ماه گذشته برای اولین بار فرانسه را هوشدار داده، هم مسوولیت ربوده شدن پنج تبعهء فرانسوی را در افریقای جنوبی توسط القاعده، تایید کرد.

هنگامی که در مورد زنده بودن این اتباع فرانسوی از الن ژوپه سوال شد، وی گفت:
«درحال حاضر دلایل زیاد دردست است که نمایان گر زنده بودن این پنج شهرون فرانسوی می باشد.»
XS
SM
MD
LG