لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

تحویل دهی مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان یک هدف است، نه یک ضرب الاجل


جی اف مورل سخنگوی وزارت دفاع امریکا
جی اف مورل سخنگوی وزارت دفاع امریکا
وزارت دفاع امریکا می گوید، نیرو های افغان تا سال 2014 میلادی قادر نه خواهند شد تا مسوولیت امنیتی را در کشور شان به طور کامل به عهده بگیرند.

جی اف مورل سخنگوی وزارت دفاع امریکا دیروز گفت که افغان ها ممکن قادر نباشند که تا سال 2014 میلادی کنترول امنیتی تمام قلمرو کشور شان را به عهده بگیرند و نیاز خواهد بود تا تعداد از عساکر امریکایی در افغانستان باقی بمانند.

مورل هم چنین گفته است که تحویل دهی مسوولیت امنیتی برای نیرو های افغان در سال 2014 یک هدف است، نه یک ضرب الاجل.

انتظار می رود که بارک اوباما رییس جمهور امریکا و سایر رهبران ناتو در کنفرانس لیزبون پایتخت پرتگال که امروز برگزار می شود، از تحویل دهی مسوولیت امنیتی به نیرو های افغان تا آخر سال 2014 حمایت کنند.

به گفتهء مورل، در پایان سال 2014 میلادی نیرو های افغان رهبری تامین امنیت را به عهده خواهند گرفت، ولی آنها ممکن قادر نباشند تا رهبری تامین امنیت را در تمام مناطق به عهده بگیرند.

وی هم چنین تاکید کرد که تحویل دهی مسوولیت امنیتی برای نیرو های افغان به این معنی نیست که تمام نیروهای ایتلاف و امریکا افغانستان را ترک خواهند کرد.

در همین حال، دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا گفته است، صرف نظر از این که پیشرفت علیه شورشیان صورت می گیرد، وی می خواهد تا نیرو های آن کشور را در سال 2015 از افغانستان بیرون کند.

به گفتهء کامرون، عساکر بریتانیایی تلفات و قربانی های زیاد را در افغانستان متحمل شده اند. صدراعظم بریتانیا این موضوع را دیروز به روسای کمیتهء پارلمان آن کشور بیان کرد.

به گفتهء کامرون، وی در مورد تصمیم اش متردد نیست و ضرب الاجل خروج نیرو های بریتانیایی در سال 2015 میلادی تغییر نخواهد کرد.

به نوشتهء رویترز، با وجود که نیرو های افغان تا سال 2014 میلادی ممکن قادر به تامین امنیت کشور شان نباشند، ناتو از پلان خروج نیرو های 150 هزار نفری از افغانستان، در اجلاس لیزبون حمایت خواهد کرد.

رهبران ناتو استراتیژی خروج نیرو های شان را از جنگ افغانستان که به ضرر امریکا و متحدین اش تمام شده، اعلام خواهند کرد. ولی رهبران ناتو اعلامیهء دیدگاه 10 سالهء جدید را نیز اعلام خواهند کرد تا متحدین آمادهء ماموریت مشابه در آینده باشند.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، رهبران 28 کشور عضو ناتو و متحدین آنها در اجلاس دو روزهء ناتو در لیزبون به طور رسمی از تحویل دهی کامل مسوولیت امنیتی برای نیرو های افغان تا سال 2014 حمایت خواهند کرد.

رهبران ناتو پلان دارند تا نیرو های افغان را در 4 سال آینده در قسمت آموزش حمایت کنند. این در حالی است که مارک سیدویل نمایندهء ارشد ملکی ناتو در کابل گفته است که نا امنی در بعضی از قسمت های افغانستان ممکن سبب شود که رسیدن به هدف سال 2014 به تاخیر بی افتد.

به گفتهء سیدویل، با وجود وارد شدن ضربات بر شورشیان در افغانستان، بعد از سال 2014 این کشور نیز شاهد خشونت ها خواهد بود.

حالا تقربیاً 10 سال بعد از سقوط طالبان، جنگ در افغانستان به یک مشکل سیاسی برای بارک اوباما رییس جمهور امریکا مبدل شده است.

به نوشتهء رویترز، در هر هفته ملیارد ها دالر در جنگ افغانستان مصرف می شود، ولی طالبان تا حال مغلوب نه شده اند، فعالیت شورشیان در سراسر کشور گسترش می یابد و تلفات نظامی نیرو های خارجی افزایش یافته است.

حالا مقامات غربی در مورد مغلوبیت طالبان صحبت نمی کند، در عوض آنها از حل سیاسی سخن می زنند.

به نوشتهء رویترز، تلاش ها به خاطر مصالحه به ناکامی انجامیده و طالبان گفته اند که در قدم اول نیرو های خارجی باید افغانستان را ترک کنند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در دسامبر سال گذشته امر اعزام 30 هزار عسکر اضافی را به افغانستان داد و در عین حال، ماه جولای 2011 را آغاز خروج نیرو ها از افغانستان تعیین کرد.

به نوشتهء رویترز، تصمیم رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج نیرو ها از افغانستان سبب شد تا رهبران اروپایی نیز پیروی از جدول زمانی مشابه کنند.
XS
SM
MD
LG