لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

راسموسن: موفقیت در افغانستان برای ما به همان اندازه مهم است که برای مردم افغانستان مهم می باشد


اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
تایمز
روزنامهء تایمز چاپ لندن در شماره اخیر خود در ارتباط اجلاس دو روزهء کشورهای عضو ناتو در لیزبون مقالهء تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد: بریتانیا، ایالات متحدهء امریکا و سایر کشورهای عضو ناتو یک اجلاس اساسی را آغاز کردند که هم آیندهء جنگ در افغانستان را و هم آیندهء ناتو را شکل می دهد.

در اجلاس لیزبون هم چنان یک فصل تاریخی جدید در روابط پیمان نظامی ناتو با روسیه مشخص خواهد شد.

روزنامهء تایمز می افزاید، انتظار می رود رهبران ناتو موافقه نمایند تا انتقال مسوولیت تامین امنیت یک بخشی افغانستان در سال آینده میلادی به نیروهای امنیتی افغان آغاز و تا ختم سال 2014 میلادی تکمیل شود.

در عین زمان، کشورهای عضو ناتو همراه با 20 کشور متحد دیگر که در جنگ 9 سالهء افغانستان سهم دارند، موافقتنامهء ادامه مشارکت را با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان که او نیز در اجلاس لیزبون اشتراک کرده، امضا نمودند.

این موافقتنامه کشورهای عضو ناتو را قادر خواهد ساخت تا کاهش پر خرچ حضور نیروهای شان را آغاز نمایند، ولی معنی کاهش ختم جنگ نخواهد بود.

به نوشتهء روزنامه، بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا در یک سند منتشر شده گفته است، بلاخره ما ستراتیژی و منابع در دست داریم تا نیروی محرکهء شورشیان طالب را بشکنیم، آنها را از پایگاه های شان محروم بسازیم، نیروهای امنیتی بیشتر تربیه کنیم و مردم افغانستان را کمک نمایم.

روزنامهء تایمز در اخیر این بخش از مقاله می نویسد، با آن که انتقال و کاهش نیروها در جولای سال 2011 آغاز می شود، اما ناتو مشارکت دراز مدت با افغانستان خواهد داشت تا روشن شده باشد که الی ختم کار، افغانستان را ترک نمی کنند و مردم افغانستان را تنها نمی گذارد.

از سال 1949 یعنی از زمان ایجاد پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو به این طرف، افغانستان بزرگ ترین و دراز ترین ساحهء عملیات نظامی ناتو بوده است.

بناءً ناکامی ناتو در ایجاد یک حکومت پایدار در افغانستان، عمیقاً و به گفته بعضی بصورت مصیبت آمیز این سازمان را در هر دو طرف اتلانتیک ضعیف خواهد ساخت و صدمه خواهد زد.

واشنگتن پست
روزنامهء واشنگتن پست چاپ امریکا هم در شمارهء اخیر خود در ارتباط جنگ افغانستان و اجلاس لیزبون مقالهء نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:
اجلاس روز شنبهء ناتو در لیزبون توسعه یافت تا 48 کشوری که در افغانستان عسکر دارند، شامل جلسه شده باشند.

سکرتر جنرال ناتو اندرس فوگ راسموسن اجلاس لیزبون را مرحلهء جدید مصروفیت ناتو توضیح نمود و گفت، این مرحله منتج به آن می شود تا رهبری جنگ و مالکیت جنگ به افغان ها تعلق بگیرد.

به گفتهء راسموسن، موفقیت در افغانستان برای ما به همان اندازه مهم است که برای مردم افغانستان مهم می باشد.

بناءً اگر دشمنان افغانستان فکر کرده باشند که آنها انتظار می کشند تا ما افغانستان را ترک کنیم، آنها غلط فکر کردند. ما تا زمانی در افغانستان باقی می مانیم که وظایف ما تمام شده باشد، صرف نظر از این که این وظایف چه مدتی را در برخواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG