لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

دهها کاندید ناراض انتخابات امروز نیز دست به اعتراض زدند


در ادامه اعتراض های کاندیدان معترض ولسی جرگه افغانستان، دهها تن از کاندیدان و صد ها تن از طرفداران آنان به روز دوشنبه با مسدود کردن شاهراهی که کابل را با ولایات شمال وصل می کند، خشم خود را نسبت به نتایج بر آمده از انتخابات ابراز کرده و حتی به آدرس ریاست جمهوری نیز شعار می دادند.

اعتراض کننده ها که از آغاز صبح مظاهرات شان را در پایین تر از کوتل مشهور خیرخانه کابل آغاز کرده بودند تا حوالی ساعت دوازده ظهر ابراز نظرات و دادن بیانیه های که می توانست برای طرفداران شان نیز تحریک کننده باشد، در مسیر شاهراه کابل – شمال باقی ماندند.

آنان به نقطه های ضعف کمسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی انگشت انتقاد گذاشته و این دو نهاد را متهم به کم کاری و حتی دست داشتن در تقلب ها می کردند.

نورالحق علومی یکی از کاندیدان ولایت قندهار گفت که آنان خواستار رسیده گی به تقلب ها هستند.
وی افزود:
«انتخابات گذشته را ما یک تقلب گسترده و سازمان یافته می دانیم، این در مطابقت به قانون نیست، هیچ گاه انتخابات همه گانه و آزاد نبود. چنین انتخابات را که پر از تقلب است ما باطل اعلان می کنیم.»

اعتراض های مشابه در روز ها و هفته های گذشته نه تنها در کابل، بلکه در شماری از ولایات دیگر افغانستان نیز ادامه یافته است.

اما گاهگاهی این اعتراض ها آرام آرام رنگ خشونت به خود گرفته و سایر مردم از چنین حرکت های که به وسیله کاندیدان صورت می گیرد، ابراز نارضایتی کرده و آن را پامال کردن حقوق مردم به وسیله افرادی می دانند که به عنوان نماینده مردم نیز تبارز کرده اند.

مسجدی خان یکی از باشنده گان منطقه میربچه کوت کابل که شاهد راه بندان به وسیله کاندیدان انتخابات بود، خواست تا کاندیدان این اعتراض های خود را با نهاد های مسوول در میان بگذارند و راه ها را بند نکنند.

او گفت:
«امروز در سرک کابل پروان حدود 100 هزار موتر گیر ماندند که در هر موتر اگر 5 نفر باشد اطفال، مریض و زنان همه چقدر خواهد شد، این تظاهرات را می توانستند در مقال ارگ بگیرند یا با مقامات صحبت می کردند به نظر من این کار دست نیست و کاملاً غلط است هر کار می کنند باز هم مردم غریب بدبخت می شود.»

در پاسخ به اعتراض های که کاندیدان معترض انتخابات افغانستان دارند، پاسخ کمسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی همواره این بوده است که بررسی های دقیق در مورد تخطی ها و تقلب های انتخاباتی صورت گرفته و حتی برخی از افراد به شمول تعدادی از کاندیدان انتخابات و کارمندان کمسیون انتخابات افغانستان که در این تخطی ها و تقلب ها دست داشته اند، به مراجع عدلی و قضایی معرفی شده اند.

اما به درستی روشن نیست که کمسیون مستقل انتخابات افغانستان چی زمانی نتایج نهایی را اعلان خواهد کرد و این نتایج چی واکنش ها و پیامد های دیگری در قبال خواهد داشت.


برشنانظری
XS
SM
MD
LG