لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

کمسیون انتخابات نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه را رسماً اعلان کرد


فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
پس از دو ماه و شش روز از برگزاری انتخابات ولسی جرگهء ماه سنبله در افغانستان، سرانجام کمسیون مستقل انتخابات این کشور، نتایج نهایی این انتخابات را به گونه رسمی اعلان کرد.

فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، با جود مشکلات متعدد راه اندازی این انتخابات یک موفقیت بزرگ برای دولت و مردم این کشور می باشد.

آقای معنوی به روز چهار شنبه در یک نشست خبری در کابل به هنگام اعلان این نتایج گفت، حلقات متعدد در داخل نهاد های دولتی و یا افراد زورمند خواهان دخالت در امور کاری این کمسیون بودند اما برای هیچ کدام آنها این فرصت داده نشد.

آقای معنوی گفت:
«باور ما این است که ما مطابق به قانون عمل کردیم، البته منحیث افراد و اشخاص که در حکومت هستند شاید تمایلاتی داشتند ولی خوشبختانه کمسیون مستقل انتخابات خواست هیچ شخصی را در هر موقعیت که بوده است نه پذیرفت و نه اجازه داد و امروز که ما نتایج را اعلان می کنیم جز قانون و تصمیم کمسیون مستقل انتخابات، هیچ دیدگاه دیگری نقش در تصامیم ما نداشته است.»

رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت، نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی بنابر مشکلات تخنیکی اعلان نگردیده است اما تا چند روز دیگر نهایی و به سمع مردم رسانده خواهد شد.

به گفتهء مسوولان کمسیون مستقل انتخابات پس از اعلان نتایج ابتدایی 24 نامزد بنابر کاربرد آرای تقلبی به نفع آنان و سه نامزد دیگر هم به خاطر عدم استعفای به موقع از پست دولتی از سوی کمسیون رسیده به شکایت های انتخاباتی از فهرست حذف شده اند.

در عین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانهء افغانستان یا فیفا می گوید، هرچند انتخابات بیست و هفتم سنبله با تقلب ها و مشکلات گونه گون همراه بود اما عبرتی برای راه اندازی انتخابات های آینده در این کشور است.

جانداد سپین غر رییس اجراییوی این بنیاد گفت:
«ادارات انتخاباتی ضعف های جدی خود را داشتند در تطبیق این پروسه، مسایل امنیتی، محدودیت های کلتوری همه این مسایل تاثیرات خود را داشت و ما نمی توانستیم با در نظرداشت این مشکلات یک پروسه کاملاً کامیاب را توقع داشته باشیم.»

از سوی دیگر همزمان با اعلان نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه، اعتراضات نامزدان ناراض در مرکز و سایر ولایت های افغانستان ادامه داشت. دهها نامزد معترض از ولایت های مختلف از پارک زرنگار تا چهار راهی پشتونستان در مقابل ارگ ریاست جمهوری راه پیمایی کردند.

آنها با دادن شعار ها از رییس جمهور کرزی خواستند تا به مشکلات آنها رسیده گی کند ورنه آنها راه های مواصلاتی بزرگ کشور را مسدود خواهند ساخت.

نماینده گی سازمان ملل در افغانستان نیز با انتشار اعلامیه یی از اعلان نتایج نهایی انتخابات استقبال کرده و آن را گام دیگری در زمینه عملی شدن برنامه های دموکراتیک در کشور دانسته و از تلاش نهاد ها برای رسیده گی به شکایات انتخاباتی نیز به نیکویی یاد کرده است.

دومین انتخابات ولسی جرگه پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان به تاریخ بیست و هفتم ماه سنبله راه اندازی شد. در این انتخابات بیشتر از 2500 تن با هم رقابت کردند که در نتیجه فقط 249 تن آنها موفق به راه یافتن به ولسی جرگه شدند.

اعتراضات نامزدان ناکام پس از نتایج ابتدایی آغاز شد و در این اواخر در بخش های مختلف این کشور شدت یافته است. اما کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که در این نتایج که اعلان گردیده است، تغییری به وجود نمی آید.

با کلیک روی این متن می توان صفحه نتایج انتخابات را مشاهد کرد!

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG