لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

کمسیون انتخابات نتایج نهایی انتخابات ولایت غزنی را اعلان کرد


فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
در حالی که اعتراض کاندیدان ولایت غزنی همچنان ادامه دارد و آنان به بررسی های لوی څارنوالی این کشور چشم دوخته اند، کمسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی را نیز امروز اعلان کرد.

فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز چهارشنبه به هنگام اعلان نتایج نهایی انتخابات در غزنی گفت، آرای مردم غزنی به دقت شمارش گردیده و این نتایج نهایی و تغییر ناپذیر است.

وی گفت:
«کاندیدان برندهء ولایت غزنی همان تعداد کاندیدانی هستند که در لست ابتدایی و نهایی برنده اعلان شده بودن، بدون کدام تغییر از طرف کمسیون شکایات انتخاباتی مورد تایید قرار گرفتند. این موفقیت به همهء ملت افغانستان مبارک باد.»

قبلاً کمسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود که اعلان نتایج نهایی ولایت غزنی به خاطر مشکلات تخنیکی به تعویق افتاده است.

در روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه افغانستان، که به تاریخ بیست و هفتم سنبله صورت گرفت، در بیشتر از دوازده ولسوالی غزنی انتخابات برگزار نشد.

بسیاری از باشنده گان ولایت غزنی و کاندیدان معترض این ولایت می گویند کسانی که از سوی کمسیون انتخابات برنده اعلان شده اند، از بخش اعظم باشنده گان این ولایت نماینده گی کرده نمی توانند.

داوود سلطانزوی یکی از کاندیدان معترض ولایت غزنی می گوید که با اعلان این نتایج مخالفین دولت در غزنی قوت می گیرند.

وی افزود:
«مردم افغانستان امروز خود را از پروسه مردم داری و دموکراسی دور احساس می کنند. مخالفین در غزنی امروز باید جشن بگیرند برای این که مردم پشتون غزنی به صدها هزار تن به دامان مخالفین می پیوندند. من تاسف می کنم که تصامیم پر از معامله سبب دوری و تقابل قوم های افغانستان می شود.»

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز چهارشنبه هفته گذشته نتایج نهایی انتخابات در 33 ولایت و حوزه کوچی ها را اعلان کرده بود.

در عین حال کمسیون مستقل انتخابات افغانستان روند توزیع تصدیق نامه به برنده گان انتخابات را نیز ادامه داده است.

اما عملکرد های کمسیون مستقل انتخابات با اعتراض های جدی رو به رو گردیده و کمسیون های انتخاباتی کشور تا هنوز هم با پرسش های زیادی در خصوص تقلب و تخطی در انتخابات رو به رو هستند و لوی څارنوالی افغانستان نیز می گوید که به تحقیقات خود در مورد ادامه می دهد.


فیض الله قرداش
XS
SM
MD
LG