لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

«باطل ساختن نتایج نهایی انتخابات، خارج از صلاحیت ستره محکمه می باشد»


فضل احمد معنوی رییس کمسیون انتخابات
فضل احمد معنوی رییس کمسیون انتخابات
کمسیون مستقل انتخابات افغانستان هشدار داده که ادامه اختلافات موجود بر سر نتایج انتخابات سال جاری، بحران جدید را در کشور می آفریند، که جلوگیری از آن دشوار خواهد بود.

فضل احمد معنوی رییس این کمسیون به روز یکشنبه به خبرنگاران گفت، برخی از افراد در داخل و خارج از حکومت افغانستان، بخاطر اهداف گروهی شان، تلاش دارند، با زور گویی نتایج انتخابات را تغییر بدهند.

اما آقای معنوی که نام های این اشخاص را فاش نساخت، تعهد کرد که آنان هرگز اجازه نخواهند داد تا نتایج نهایی انتخابات باطل اعلام شود.

او گفت:
«من تاکید می کنم که باطل کردن انتخابات خیال است و محال است و جنون، هیچ مرجع این صلاحیت را ندارد و هیچ کس این حق را به چنین اشخاصی نخواهد داد که بی آید به نام ابطال انتخابات مبحث را باز کند. من امیدوار هستم کسانی که می خواهند از این مبحث غرض شخصی خود را تحمیل کنند متوجه باشند که دوام ندارد و تاوان کلانی را خواهد پرداختند.»

این اظهارات در پاسخ به تصمیم لوی څارنوالی افغانستان مبنی بر ابطال نتایج نهایی انتخابات صورت می گیرد.
این نهاد به دلیل آنچه تقلب گسترده در انتخابات امسال خوانده، به روز شنبه از ستره محکمه خواست، تا نتایج نهایی این انتخابات را باطل اعلام کند.

کمسیون شکایات انتخاباتی نیز گفته که ابطال نتایج انتخابات از صلاحیت های ستره محکمه نیست.

هر چند تا حال ستره محکمه پاسخ رسمی به این تقاضای لوی څارنوالی نداده، اما به روز یکشنبه شماری از کاندیدان ناراضی این انتخابات در مقابل ساختمان ستره محکمه در کابل تجمع کردند و از این نهاد خواستند، انتخابات را باطل اعلام کند.

نور الحق علومی یکی از این معترضان گفت:
«ما از تمامی اعضای ستره محکمه این خواهش را داریم که قانون جمهوری اسلامی افغانستان را که در آن عدالت، انصاف و آنچه که حقوق و حق مردم افغانستان است شما رعایت کنید.»

در حالی که کمسیون های انتخاباتی افغانستان گفته اند، ارگان های عدلی و قضایی این کشور حق مداخله در امور انتخابات را ندارند، مقامات مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفته اند، به هر فیصله قانونی ستره محکمه در مورد انتخابات 1389 ارج گذاشته می شود.

در حالی که میزان اختلافات نظر و تقابل میان کمسیون های انتخاباتی و لوی څارنوالی افغانستان بر سر انتخابات 27 سنبله، در حال افزایش خوانده می شود، رییس جمهور کرزی در مورد نتایج نهایی این انتخابات و افتتاح کار شورای ملی جدید هم چنان سکوت اختیار کرده است.
XS
SM
MD
LG