لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

برخی مقامات عالی رتبهء امریکا در مورد بررسی ستراتیژی آن کشور در افغانستان توضیحات دادند


با اعلان بررسی ستراتیژی امریکا در افغانستان و دست آورد های یک سالهء آن، بعضی مقامات امریکایی به این نظر اند که چه در جبههء جنگ و چه هم در تلاش های ملکی بازسازی در افغانستان تحولات ایجاد شده است.

بعد از آن که رییس جمهور اوباما روز گذشته نتایج بررسی این ستراتیژی را اعلان کرد، وزرای دفاع و خارجهء امریکا و همین طور نمایندهء خاص تازهء قصر سفید برای افغانستان و پاکستان در مورد برخی نکات این ستراتیژی به سوال های خبرنگاران پاسخ گفتند.

وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا خانم کلنتن به خبرنگاران گفت، ادارهء رییس جمهور اوباما یک وضعیت دشوار و پیچیده را در افغانستان از حکومت قبلی به میراث گرفت که هیچ پلان مشخص در آن در مورد دادن مسوولیت امنیتی به قوای افغان وجود نداشت، اما امروز تصویر کاملاً فرق کرده است
وی گفت:
«امروز ما در مورد یک موضوع کاملاً متفاوت صحبت می کنیم. رییس جمهور اوباما یک سال قبل یک ستراتیژی را اعلان کرد که در آن اهداف به وضاحت نشان داده شده و منابع را که برای رسیدن به این اهداف ضرور بود، در خدمت گذاشته است. بررسی امروز نشان می دهد، در حالی که ما با چلنج های پیچیدهء روبرو هستیم ، با آن هم عناصر کلیدی ستراتیژی ما عملی می شود.»

خانم کلنتن افزود که در افغانستان تقویهء حضور امریکا تنها نظامی نبوده است.

به گفته او سال گذشته کم تر از 320 کارمند ملکی امریکا در افغانستان مشغول کار بودند، ولی امروز این تعداد از 1100 نفر بیشتر می باشد.

او افزود، در ستراتیژی امریکا این هم واضح شده است که بازسازی افغانستان به تعهدات بین المللی نیاز دارد، ولی امروز همه می دانند که چه در پیش است، و دورنما هم واضح تر است.

وزیر دفاع امریکا رابرت گیتس هم در این اجلاس به خبرنگاران در مورد پیشرفت ها در افغانستان گفت که پیشرفت نظامی بعد از افزایش 30 هزار عسکر این کشور در افغانستان بیشتر از انتظار او بوده است.

به گفته او، نقطهء اساسی تمرکز در این ساحه تقویه و گسترش قوای امنیتی افغانستان به شمار می رود چه از نگاه کمیت و چه هم از نگاه کیفیت.
وی گفت:
« در حالی که پیشرفت ما در افغانستان طوری که رییس جمهور اوباما و وزیر خارجه خانم کلنتن گفتند، آسیب پذیر و قابل برگشت می باشد، اما به عقیدهء من ما می توانیم به اهداف که رییس جمهور اوباما یک سال قبل اعلان کرد و در کنفرانس ناتو در لزبن بر آن تاکید شد برسیم، یعنی انتقال مسوولیت امنیتی به قوای افغانستان در سراسر این کشور در سال 2014 »

به گفتهء آقای گیتس، تمام تمرکز ستراتیژی نظامی این است که ابتکار عمل از طالبان گرفته شود، توانایی های طالبان کاهش یابد و آن ها از داشتن قدرت در مراکز پر نفوس محروم شوند. در عین حال ظرفیت قوای افغان بلند برده شود تا طالبان سرکوب شده را تعقیب کنند.

سرمنشی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن هم به این نظر است که به اساس بررسی ستراتیژی امریکا در افغانستان، پیشرفت های در این کشور وجود داشته است.
وی گفت:
«این بررسی پیشرفت ها را در افغانستان نشان می دهد. ستراتیژی ما پا برجاست. ما منابع کافی و مناسب را برای تکمیل کردن این ستراتیژی در دست داریم و حالا ما باید این دست آوردها را حفظ کنیم و دایمی سازیم.»

یک نکتهء دیگر که به نظر آقای راسموسن در ستراتیژی مهم می باشد، اشاره به پاکستان است.
وی اظهار داشت:
«در بررسی این ستراتیژی به اهمیت نقش پاکستان اشاره شده است. ناتو با پاکستان نیز کار خواهد کرد، به این هدف که تروریستان از پناه گاه محروم شوند، پناه گاهای که از آنجا ها حملات را علیه قوای ما و مردم افغانستان انجام می دهند.»

پاکستان نیز در مورد بررسی ستراتیژی امریکا اظهار نظر کرده، گفته است که این کدام ستراتیژی جدید نیست بلکه یک مرور به نتایج ستراتیژی می باشد که سال گذشته رییس جمهور اوباما اعلان کرده بود. ولی بعضی خالی گاه ها هنوز وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجهء پاکستان عبدالباسط به رادیو آزادی گفت:
«یقیناً بعضی خالی گاه های وجود دارد، به طور مثال در مکانیزم شریک ساختن معلومات استخباراتی و همین طور حملات طیارات بی پیلوت سبب نگرانی می باشد. ما نمی فهمیم که هدف دقیق آن چیست؟ آیا هدف صرف افراط گرایان مسلح می باشد؟ ولی به هر حال این عمل تضاد را ایجاد کرده است.»

به گفته آقای باسط، این ستراتیژی تنها جنبهء نظامی ندارد، بلکه در آن موضوع جلب و جذب و تقویهء ساختارهای اداری و زیر بنایی در مناطق که نا آرامی در آن حکم فرماست، مطرح می باشد.
XS
SM
MD
LG