لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

سی آی ای بطور ناگهانی نمایندهء ارشد اش را از پاکستان بیرون کرد


سازمان استخبارات مرکزی امریکا یا CIA به طور ناگهانی نمایندهء ارشد خود را در پاکستان به ایالات متحده باز گرداند.

این تصمیم بعد از آن گرفته شد که هویت این نمایندهء CIA در پاکستان افشا شد و زنده گی وی مورد تهدید قرار گرفت.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، این اقدام نشان دهندهء مشکلات جدید میان ایالات متحده و متحد غیر قابل اعتماد این کشور در جنگ علیه تروریزم است.

به نوشتهء اسوشیتد پرس، بیرون کردن نمایندهء CIA در حالی صورت می گیرد که ده ها تن از ملیشه ها دیروز در نتیجهء حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در مناطق قبایلی پاکستان کشته شدند.

اسوشیتد پرس می نویسد، تصمیم بیرون کردن این مقام ارشد CIA از اسلام آباد در شرایط حیاتی گرفته شده است.

ادارهء بارک اوباما رییس جمهور امریکا، همواره بالای پاکستان فشار وارد کرده تا پناه گاه های ملیشه ها را از مناطق قبایلی بر چیند. این در حالی است که اعتراض مردم این کشور در برابر حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی شدید تر شده است.

بیرون کردن این مقام CIA از پاکستان سوالی را مطرح می کند که ممکن سازمان استخبارات پاکستان معلومات در مورد هویت این مقام ارشد CIA را افشا کرده باشد.

نام این مقام استخبارات مرکزی امریکا توسط یک مرد پاکستانی برای عامهء مردم افشا شد و او تهدید کرد تا علیه CIA اقامهء دعوای کند، زیرا در سال 2009 میلادی پسر و برادر این مرد توسط طیاره های بی پیلوت امریکایی کشته شدند.

یک افسر استخبارات پاکستان که نه خواست هویت اش افشا شود، گفته است که ادارهء استخبارات این کشور در مورد هویت رییس CIA مستقر در پاکستان معلومات داشت، ولی نمی داند که چگونه نام این مقام استخباراتی ایالات متحده فاش شده است.

به نوشتهء اسوشیتد پرس، حملات طیاره های بی پیلوت تعدادی از رهبران گروه های ترورستی را در پاکستان از بین برده، ولی در عین حال، اتهاماتی وجود دارد که افراد ملکی نیز در نتیجهء این حملات کشته شده اند.

ایالات متحده به حملات طیاره های بی پیلوت بالای قلمرو پاکستان اعتراف نه کرده، ولی در سال جاری میلادی بیش از 110 حمله طیاره های بی پیلوت در این کشور صورت گرفته که این رقم دو برابر حملات سال قبلی است.

موضوع حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در ماه نوامبر سال گذشته بعد از آن مطرح شد که کریم خان، یک مرد پاکستانی و وکیل مدافع وی طی کنفرانس مطبوعاتی گفتند که به خاطر قتل پسر و برادر کریم خان، آنها خواهان 500 ملیون دالر جبران خساره هستند، در غیر آن، آنها علیه لیون پنیتا رییس CIA، رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا و مقام استخبارات امریکا مستقر در پاکستان اقامهء دعوی می کنند.

این مرد گفته بود که وی در محکمهء پاکستان اقامهء دعوی خواهد کرد، ولی تا حال دعوی صورت نه گرفته است.

هفتهء گذشته، کریم خان به پولیس پاکستان شکایت کرد و به خاطر مرگ پسر و برادرش، خواهان تحقیق در مورد از رییس CIA در پاکستان شد.

مظاهره چیان در اسلام آباد خواهان خروج رییس CIA مستقر در پاکستان شدند.

ادارهء استخبارات مرکزی امریکا به طور فوری نماینده اش را از پاکستان بیرون نه کرد، تا این که وی تهدید به مرگ شد.
XS
SM
MD
LG