لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

پولیس مانع ورود ده ها تن از اعضای قبلی ولسی جرگه به صحن شورای ملی شد


تعدادی از اعضای قبلی ولسی جرگهء افغانستان
تعدادی از اعضای قبلی ولسی جرگهء افغانستان
در حالیکه ده ها تن از اعضای قبلی ولسی جرگه خواهان ادامهء جلسات شان تا زمان روشن شدن فیصلهء ستره محکمه در مورد سرنوشت انتخابات ولسی جرگهء امسال هستند، پولیس ضد آشوب وزارت داخله به تاسی از اعلامیهء دارالانشای ولسی جرگه، مانع ورود این نماینده های مردم به صحن شورای ملی شده است.

در یک اعلامیهء که به تازه گی از سوی دارالانشای ولسی جرگه منتشر گردیده، آمده است که بر اساس مادهء 104 و 107 قانون اساسی کشور تا آغاز کار دور بعدی ولسی جرگه، جلسات رسمی این جرگه دایر شده نمی تواند.

در این اعلامیه هم چنان استفاده از هر نوع تاسیسات ولسی جرگه به مقاصد سیاسی و پارلمانی منع قرار داده شده است.

اما شماری از اعضای ولسی جرگه که به روز شنبه در مقابل دروازهء عمومی شورای ملی گردهم آمده بودند، این اقدام را خلاف قانون اساسی خواندند.

داود سلطانزوی یکی از وکلای معترض می گوید، در کار شورا نباید وقفهء به میان آید.
وی افزود:
« امروز مانع ورود نماینده های مردم افغانستان به تالار ولسی جرگه افغانستان شدند. هیچ وقفهء تقنینی در قانون اساسی افغانستان وجود ندارد و نتایج انتخابات تا هنوز توسط محاکم افغانستان علان نشده. به این اساس ولسی جرگه باید به کارش ادامه دهد.»

این نماینده های مردم هم چنان هشدار دادند، در صورت ادامهء این کار، به روز دوشنبه تمام راه های مواصلاتی را به روی ترافیک مسدود خواهند ساخت.

خواستیم تا در مورد نظر مسوولان دارالانشای ولسی جرگه را نیز داشته باشیم اما با وجود تلاش های زیاد موفق نشدیم تا با آنها تماس برقرار کنیم.

در حالیکه از اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگهء ماه سنبله در حدود یک ماه می گذرد، اما به سبب جنجال ها و ادعا های مبنی بر تقلب و تخلف ها در این انتخابات تا هنوز کار دور بعدی ولسی جرگه آغاز نشده است.

در عین حال شماری از کارشناسان مسایل سیاسی نیز به این باور اند که تا زمان آغاز کار دور بعدی ولسی جرگه، نماینده های فعلی مردم باید به کارشان ادامه بدهند.

به باور این کارشناسان، وظیفهء کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی است تا با تفسیر قانون اساسی در این زمینه تصمیم بگیرد.

عبدالستار سعادت یکی از آگاهان امور سیاسی در مورد گفت:
« تا زمانیکه نتیجه واضیح می شود این ها می توانند برای رفع خلاء تقنینی به کار شان ادامه دهند. ولی چیزیکه در این مورد به فکر من مهم است، مرجع تصمیم گیرندهء که مرجع تفسیر قانون اساسی است باید در این مورد تصمیم بگیرد.»

جنجال ها و کشمکش ها بر سر انتخابات ولسی جرگهء امسال پس از اعلان نتایج نهایی این انتخابات شدت یافته است.

این جنجال ها زمانی اوج گرفت که لوی څارنوالی افغانستان نتایج انتخابات را نپذیرفت و این انتخابات را مملو از تقلب و تخطی خواند.

لوی څارنوالی بررسی های خود در خصوص تقلب های انتخاباتی را هفتهء پیش به ستره محکمه فرستاد.

اما این که ستره محکمه در این زمینه چی فیصله می کند، با گذشت زمان روشن خواهد شد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG