لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

ایوانوف: حدود 500 لابراتوار مواد مخدر در ولایت بدخشان افغانستان وجود دارد


ویکتور ایوانوف رییس ادارهء مبارزه با مواد مخدر روسیه
ویکتور ایوانوف رییس ادارهء مبارزه با مواد مخدر روسیه
ویکتور ایوانوف رییس ادارهء مبارزه با مواد مخدر روسیه می گوید که به اساس معلومات ادارهء وی، در حدود 500 لابراتور مواد مخدر در ولایت بدخشان افغانستان وجود دارد که تمام مواد مخدر آن به روسیه می رسد.

او می افزاید که مقامات استخباراتی پاکستان هم موجودیت این لابراتوار ها را در مناطق شمالی افغانستان تصدیق می کنند.

به گفتهء ایوانوف، هرویین تولید شده در این لابراتوار ها از راه کشورهای شمالی افغانستان داخل روسیه می شود.

ایوانوف در صحبت خود با خبرگزاری ایتار تاس گفته است که در سال 2010 در یک عملیات مشترک امریکا، روسیه و افغانستان در مناطق شرق افغانستان، 4 لابراتوار تولید هرویین تخریب و یک تن هرویین از بین برده شد.

ایوانوف می افزاید، چنین عملیات ها باید ادامه پیدا کند و آنها به 500 عملیاتی از این قبیل نیاز دارند تا تاثیر واقعی بر تولید مواد مخدر در افغانستان داشته باشد.

به گفتهء ایوانوف، هم اکنون در حدود 5 ملیون نفر در روسیه معتاد به مواد مخدر می باشند که بیش از یک و نیم ملیون آنها ازهرویین افغانستان استفاده می کنند.

خبرگزاری ایتار تاس از قول ویکتور ایوانوف می نویسد که گفته است، در کشورهای آسیای میانه که از طریق آنها مواد مخدر افغانستان به روسیه و ممالک دیگر می رسد، دست اندر کاران مواد مخدر به گروه های قدرتمند مافیایی تبدیل شده اند.

این گروه ها ثروت های هنگفت را به دست آورده و تعداد زیاد افراد مسلح را استخدام کرده و اسلحهء بیشمار را خریداری کرده اند. و مهم تر این که این گروه ها اکنون در حکومت ها نیز رخنه کرده اند.

به گفتهء ایوانوف، بعضی از این گروه ها بیشتر از حکومت ها در آسیای میانه ثروت دارند.

رییس ادارهء مبارزه با مواد مخدر روسیه می گوید، آنها بالای قوانینی کار می کنند که ثروت این افراد کنترول شود و آنها منابع درآمد خود را درج نمایند، زیرا اشخاصی هستند که در ویلاهای خود نشسته، هیچ کار و بار رسمی ندارند، ولی ملیون ها دالر در حسابات آنها سرازیر می شود.

به گفتهء ایوانوف، اگر قانون پیشنهادی در این مورد به مرحلهء اجرا گذاشته شود، ثروت های هنگفت این افراد غصب شده و برای معالجهء معتادان مواد مخدر استفاده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG