لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

«چه اتفاق خواهد افتاد وقتی که ما افغانستان را ترک کنیم؟!»


نیویارک تایمز
رویداد های افغانستان در محراق توجه اکثر روزنامه های غرب قرار گرفته، از جمله روزنامه معتبر نیویارک تایمز در شماره 25 ماه دسامبر خود مقاله تحلیلی به نشر سپرده و می نویسد، این که چه زمان و تحت چه شرایطی عساکر امریکایی از افغانستان می توانند خارج شوند، مربوط به تدابیر جنرال ولیم کالدویل است، شخصی که رهبری ماموریت تربیوی نیروهای ناتو و مسوولیت آماده ساختن اردو و پولیس ملی شایسته و با کفایت افغان را که بلاخره نیروهای امریکایی و ناتو را عوض کنند بعهده دارد.

اما مانند بسیاری آنچه که در افغانستان می گذرد، این موضوع نیز بسیار تاریک و غیر مشخص می باشد. روزنامه نیویارک تایمز می افزاید، نه تنها کشتن و تربیه کردن بلکه باید همه مناظر و جوانب یک ستراتیژی وسیع باید در نظر گرفته شود و جنرال دیوید پترویس قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان نیز این را می داند.

نیروهای ناتو زمینه ها را برای بهبود حکومت داری محلی و همچنان پروژه های آبیاری، زراعت، معارف و صحت عامه ایجاد می نماید تا مردم با طالبان یکجا نشوند. اما تلاش های آنها توسط حکومت فاسد آقای کرزی ضعیف ساخته شده که اکثراً موفق به فرستادن اشخاص صادق و شایسته برای پرکردن پست ها در ولایات و ولسوالی ها نمی باشد. همچنان نبود یک میکانیزم دولتی برای حل و فصل منازعه زمین باعث شده تا مردم به محاکم شرعی طالبان متکی شوند.


تایمز
روزنامه دیگر، تایمز چاپ لندن در شماره اخیر خود زیر عنوان سیمای افغانستان مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، از تمام چهره های مشهوری که جلد یا رویه مجله تایمز را زینت بخشیده، فقط یک تعداد محدودی آن نسبت به عکس یک دختر مقبول افغان در ماه آگست بحث برانگیز بوده است. در عکس دیده می شود که بینی یک خانم 18 ساله افغان بنام بی بی عایشه از ولایت ارزگان توسط شوهر طالب او بریده شده است.

تصویر تکان دهنده است اما عنوان پایین تر که نوشته است:
چه اتفاق خواهد افتاد وقتی که ما افغانستان را ترک کنیم، بحث بر انگیز می باشد. روزنامه تایمز در ادامه می نویسد، حضور نیروهای بریتانیوی در افغانستان وابسته به بشر دوستی نیست، بلکه برای از بین بردن پناه گاه های القاعده می باشد که حمله یازده سپتامبر را پلان گزاری کرده بود.

اما هستند کسانی که هنوز هم حضور نیروهای غرب را بد خواهی می پندارند. بنوشته روزنامه، گزارش عایشه نه تنها یک داستان فوق العاده از یک خانم مقبول است، بلکه این همچنان یاد آور از سایر حقایق می باشد که به آسانی فراموش شده است.
XS
SM
MD
LG