لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

«بررسی تازهء استراتیژی اوباما در مغایرت به خواست افغانها است»


یک هیات حقیقت یاب امریکایی بررسی تازهء استراتیژی رییس جمهور اوباما در قبال افغانستان را در مغایرت به خواست افغانها می خواند. اعضای این هیات که شامل دیپلوماتان سابقه دار، افسران سابق اردو و فعالان حقوق بشر هستند از حدود بیست روز به این طرف وارد افغانستان شده اند.

آنها در این مدت در همکاری با نهاد رضا کاران جوان افغان برای صلح که در ولایت بامیان مستقر است، نظریات اقشار مختلف را در چند ولایت این کشور در رابطه به بررسی تازهء استراتیژی امریکا در قبال افغانستان جمع آوری کرده اند.

خانم ان رایت یکی از اعضای این هیات و کارمند سابق سفارت امریکا در افغانستان به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، عملکرد نظامیان امریکایی در برخی کشور ها سبب نگرانی تمام مردم امریکا شده است.

وی افزود
« برای حل چنین مشکلات توسل به نیروی نظامی ما امریکایان را نگران ساخته است. ما از این بابت نگران هستیم که حکومت ما به نیروهای نظامی اجازه می دهد تا در این کشور ها به گونهء وحشیانه رفتار کنند. ما می گویم که کشتار افراد ملکی در افغانستان قابل تحمل نیست و برای ختم فعالیت های جنایتکارانهء بین المللی که طالبان هم مرتکب آن می شوند، تنها عملیات نظامی راه درست نیست.»

در بررسی تازهء استراتیژی امریکا در قبال افغانستان که اخیراً به وسیلهء رییس جمهور اوباما اعلان گردید، آمده است که در افغانستان در برخی ساحات پیشرفت های صورت گرفته است. اما نظریات برخی از مردم افغانستان که به تازه گی از سوی این هیات حقیقت یاب امریکایی گردآوری شده نشان می دهد بر علاوهء آنکه پیشرفت صورت نگرفته بلکه در عرصه های مختلف مشکلات بیشتر شده است.

به باور این هیات در حال حاضر 42 درصد مردم افغانستان با فقر شدید روبرو بوده و پنجاه درصد مردم به آب صحی آشامیدنی دسترسی ندارند. در عین حال حکیم که اصلاً تبعهء سینگاپور است و از هشت سال به این طرف در نهاد موسوم به رضا کاران جوان افغان برای صلح در افغانستان کار می کند می گوید که افغانها خود باید به این خشونت ها پایان دهند.

نیروهای امریکایی و ناتو از بیشتر از 9 سال به این طرف برای از بین بردن شبکه القاعده و طالبان در افغانستان سرگرم مبارزه هستند. در جریان این درگیری ها میان طرف های درگیر بیشتر مردم ملکی جان های خود را از دست می دهند.

مردم وحکومت افغانستان همواره از این بابت ابرازنگرانی کرده و خواهان توقف فوری تلفات افراد ملکی هستند اما هنوز هم روزانه ده ها افغان قربانی این درگیری ها می گردند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG