لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

حریت: حامد کرزی از مفکورهء ایجاد دفتر برای طالبان در ترکیه حمایت کرده است


ایجاد دفتر برای طالبان در ترکیه، مفکوره ای است که هم رییس جمهور کرزی و هم همتای ترکیش عبدالله گل از آن حمایت کرده، اما مقام های ترکی تا حالا آن را در حد یک فرضیه خوانده اند.

روزنامهء حریت چاپ ترکیه از رییس جمهور کرزی نقل کرده که در جریان کنفرانس خبری مشترک در استانبول روز یکشنبه گفت که مفکوره چنین است که ترکیه نقش کشوری را بازی کند که گردهمایی ها در آن انجام شود و هم چنان دفتری برای طالبان برای زمینهء سازی به بازسازی افغانستان و جذب دوبارهء آنان به زنده گی عادی، ایجاد شود.

حریت به نقل از رییس جمهور کرزی نوشته که اگر ترکیه زمینه سازی کند، حکومت افغانستان با خرسندی روی راه که ترکیه ایجاد کند، قدم خواهد نهاد. مقامات ترکی به روزنامه گفتند که پیشنهاد باز شدن دفتر نماینده گی برای طالبان در ترکیه در جریان گفتگوهای رسمی میان رهبر افغانستان و وزیر خارجهء ترکیه مطرح نشد.

یک مقام ترک به حریت گفت که درین مورد مسایل پیچیدهء قانونی موجود اند، مثلاً این که طالبان یک حزب سیاسی نیستند. اما همین مقام افزود که انقره روی مصالحه میان گروه های افغان تمرکز می کند، چیزی که از مدت ها به این سو در آجندای بحث های جامعهء جهانی قرار داشته است.

این در حالی است که ملا عبدالسلام ضعیف سفیر سابق طالبان در پاکستان در مصاحبه با روزنامهء دیلی تلیگراف گفت که باز شدن دفترهای نماینده گی از طالبان در کشورهای بی طرف، گامی موثری در زمینهء مذاکرات خواهد بود.

به نوشته حریت، روزنامهء دیلی تیلگراف از ضعیف نقل کرده که اگر او طالب می بود، کشوری بی طرف و نزدیک به افغانستان مثل امارات متحدهء عرب را انتخاب می کرد، جای که به مداخله در مسالهء افغانستان مثل پاکستان یا چین، علاقمند نباشد.

روزنامهء حریت از قول احمد رشید، کارشناس مسایل طالبان نوشته که او اخیراً با پنج تن از رهبران طالبان مصاحبه کرده و هریک از آن ها گفتند که طالبان می خواهند، دفتری را در یک کشور بی طرف ایجاد کنند، مثل کشور های خلیج یا جرمنی، ترکیه یا جاپان.

به نوشتهء حریت، مقام های ترکیه در کل ازین مفکوره حمایت کردند اما از دادن جزییات در مورد این که ترکیه چه نقش را درین خصوص بازی خواهد کرد، خودداری کردند. عبدالله گل رییس جمهور ترکیه گفت که او گزارش روزنامهء دیلی تیلگراف را ندیده، اما در کل ازین مفکوره حمایت می کند.

به نوشتهء روزنامهء حریت، گل به خبرنگاران گفت که ترکیه آماده است هر اقدامی را که در بازسازی افغانستان موثر واقع شود، انجام بدهد.
XS
SM
MD
LG