لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

اندیپندنت: افغانها در خانه های خود با قاتلین مواجه اند


افغان های برای گرم ساختن خانه ها از چوب استفاده می کنند
افغان های برای گرم ساختن خانه ها از چوب استفاده می کنند
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیرش مطلب را به چاپ رسانیده تحت عنوان افزایش خشونتها در افغانستان امسال با برفباری کم وابسته بوده است. به نوشته روزنامه، اولین برفباری در کابل هفته گذشته، با استقبال طراحان امور جنگی در پیمان ناتو، روبرو شد. درجه خشونتها در افغانستان امسال نسبت به زمستان های گذشته بلندتر بوده است و اردوی امریکا این موضوع را به عدم برفباریها در افغانستان وابسته می داند.

به نوشته واشنگتن پست، تصاویر ستلایت از کوهای بی برف افغانستان، هفته گذشته در یک جلسه، به جنرال دیوید پیتریس نشان داده شد و به گفته یک مقام نظامی امریکایی، عدم برفباری ها امسال دلیل اصلی افزایش خشونت ها در افغانستان بوده است و این موضوع، به طالبان فرصت داده است به طور آزادانه در زمستان امسال در کوه های پر پیچ و خم آن کشور، فعالیت کنند.

واشنگتن پست می نویسد، اردوی ایالات متحده اغلباً، افزایش و یا کاهش خشونتها را به کمک گراف ها نشان می دهد، یعنی در بعضی اوقات این خشونت ها سیر نزولی داشته و بعضاً سیر صعودی دارند. به گفته واشنگتن پست جنرال دیوید پیترویس هفته گذشته به سفرا گفت، انتظار ندارد که سیر صعودی خشونت ها در افغانستان تا اواخر سال 2011، متوقف گردد.


اندیپندنت
روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا هم در شماره دیروز اش مطلب را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن می نویسد، افغانها در خانه های خود با قاتلین مواجه اند. به نوشته روزنامه، مردم ملکی در افغانستان جنگ زده دشمن دیگر هم در داخل خانه های خود دارند و این دشمن، دود مضر بخاری ها است.

به نوشته اندیپندنت، تنها بمب ها و مرمی ها در افغانستان کشنده نیستند بلکه، در زمستان سرد تلاش گرم کردن خانه ها هم تهدید جدی را برای مردم به میان آورده است که بعضاً می تواند کشنده باشد. روزنامه از مردی به نام خان محمد نام برده است که رو و ریش اش به سبب انفجار گیس که در نزدیکی بخاری قرارداشت، سوخته و جراحت شدید برداشته است.

محمد خان گفته است، ما برای روشن کردن خانه از گیس استفاده می کردیم و بالای بخاری غذا می پزیدیم که گیس انفجار کرد و من و پسر 11 ساله امرا زخمی ساخت. به نوشته روزنامه، بخاری ها در افغانستان، به غیر از تهدید آتش سوزی، خطر جدی دیگر هم دارد و آن دود آن است که این دود مضر به گفته سازمان صحی جهان، سالانه حدود 54 هزار افغان را به کام مرگ می کشاند. اکثر قربانیان دود بخاری ها در افغانستان، اطفال زیر سن پنج سال اند.

به گفته روزنامه، بیش از 95 درصد از نفوس سی میلیون نفری افغانستان، از بخاری های استفاده می کنند که در آن چوب و ذغال می سوزد، و افغانستان بدین ترتیب، از جمله 10 کشور جهان است که در آن گاز های مضر در داخل خانه ها، تولید می شود. در این حال به گفته روزنامه، تعداد کشته شده گان در جنگ افغانستان در ده ماه اول سال 2010، 2412 نفر و تعداد زخمی ها 3803 نفر بود.

به نوشته اندیپندنت، اکثر افغانها از بخاری و یا صندلی استفاده می کنند که دود آن، باعث نفس تنگی برای اطفال، سرطان شش، برونشیت و دیگر امراض تنفسی می گردد، و دود که توسط نل های بخاری ها از خانه ها بیرون می براید، برای محیط زیست هم، تهدید جدی را به بار می آورد.
XS
SM
MD
LG