لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

نکات مشترک بین حوادث تونس، مصر، یمن، الجزایر و فیس بوک


مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) بنیان گذار شبکهء ارتباط اجتماعی فیس بوک
مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) بنیان گذار شبکهء ارتباط اجتماعی فیس بوک
در چند ماه اخیر جهان شاهد تظاهرات شدید بر ضد حکومت های جابر و غیر مردمی بود.

ده ها هزار تظاهر کننده در تونس به مظاهره پرداخته، خواهان برکناری حکومت آن کشور شدند.

این تظاهرات مردم به دلیل فقر، بیکاری و ظلم حکومت تونس به راه افتاده بود که بالاخره، حکومت 23 ساله رییس جمهور زین العابدین را سقوط داده، باعث فرار وی به عربستان سعودی شد.

همزمان با آن هزاران مخالف حکومت الجزایر در اعتراض به حکومت آن کشور راه پیمایی کردند.

آنان از مردم کشور همسایهء شان تونس الهام گرفته بودند.

حکومت الجزایر در پاسخ به این اعتراضات فوراً دست به کار شد و قیمت تیل، بوره و سایر مواد اولیه را که خیلی بلند رفته بود، کاهش داد.

تجربهء جنبش تونس الهام بخش سایر کشور های منطقه و جهان شد.
شهر تیرانا مرکز کشور البانیا نیز شاهد تظاهراتی بود که در چند سال اخیر تاریخ آن کشور کوچک بالکان سابقه نداشته است. حدود 20 هزار تن در مقابل دفتر صدراعظم البانیا صالح بریشا جمع شده، خواهان استعفای حکومت وی شدند.

بعد هم ملیون ها تن در قاهره مرکز مصر و ده ها هزار تن در صنعا پایتخت یمن، گردهم آمده، خواهان برکناری حسنی مبارک رییس جمهور مصر و ختم حکومت 30 سالهء رییس جمهور علی عبدالله صالح در یمن شدند.

بر علاوهء صد ها مسالهء اجتماعی و درد های مشابه که همهء این کشور ها را به هم پیوند می دهد، مردم این ملل از تونس آغاز، تا یمن و مصر که هنوز هم تظاهرات در آن جا ادامه دارد، در یک نکتهء مشترک دیگر نیز با هم گره خورده اند که همانا استفاده از شبکه های ارتباط اجتماعی چون فیس بوک و تویتر در تنظیم و انسجام تظاهرات، ارتباط و تبادلهء سریع معلومات و تجارب بوده است.

هفت سال قبل زمانیکه مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) فیس بوک را بنا نهاد، هرگز تصور نمی کرد که یک شبکهء ارتباط اجتماعی 600 ملیونی را تاسیس کرده است. محصل جوان پوهنتون هاروارد، مارک زوکربرگ حتی در خواب هایش هم نمی دید که یک روز شبکهء ارتباط اجتماعیش فیس بوک، وسیلهء ارتباط بین مظلومان جهان خواهد شد و خواب راحت را بر جابرین و دیکتاتوران جهان حرام خواهد ساخت.
امروز به خاطر آن که تظاهر کننده گان نتوانند از فیس بوک استفاده کنند، خدمات انترنتی در مصر قطع شده است.

مارک زوکربرگ همراه با هم اتاقیش ادواردو ساورین (Eduardo Saverin)، دستین ماسکوویتز (Dustin Moskovitz) و کریس هوگس (Chris Hughes) شبکهء ارتباطی را تاسیس کرد که تصور می کرد فقط محصلین پوهنتون هاروارد را در شناخت همدیگر مساعدت کند. به زودی دامنهء فیس بوک به سایر کالج ها و پوهنتون های بوستن وپوهنتون سانفورد رسید و امروز بیش از 600 ملیون عضو در سر تاسر جهان دارد.

با کلیک روی متن این مطلب را می توان شنید
XS
SM
MD
LG