لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

تهدیدی که افغانستان به آن روبروست در سرحدات جغرافیایی یک کشور محدود نمی شود


رحیم وردک در جریان ملاقاتش با مقامات امریکایی در ایالات متحده امریکا
رحیم وردک در جریان ملاقاتش با مقامات امریکایی در ایالات متحده امریکا
وزیر دفاع افغانستان جنرال عبدالرحیم وردک می گوید که وضع امنیتی در افغانستان بدرجه چشمگیر بهبود حاصل کرده و دورنمای همکاری با پاکستان برای شکست طالبان بهتر شده است.

وزیر دفاع افغانستان دیروز در انستیتیوت صلح ایالات متحده طی سخنرانی گفت، تهدیدی که افغانستان به آن روبروست در سرحدات جغرافیایی یک کشور محدود نمی شود و از این رو به یک برخورد ستراتیژیک جهانی و تلاش های همه جانبه و منسجم نیاز دارد. به گفته آقای وردک تنها در آن صورت افغانستان و جامعه جهانی می تواند از آزادی مشترک خود دفاع کنند.

در رابطه با حرکت افغانستان به سمت بهبودی آقای وردک اظهار داشت:
« ما یک راه طولانی را در سفر دشوار خود طی کرده ایم. اما با اعلان ستراتیژی جدید به نظر من راه که در پیش داریم واضح شده است، زیرا این ستراتیژی یک ستراتیژی نیست که صرف به مبارزه علیه شورشگران تمرکز نماید بلکه یک مبارزه همه جانبه نظامی و ملکی می باشد که در آن حتی عناصر برای شکست مفکوره های مخالفین هم وجود دارد تا زمینه یک صلح دایمی را مساعد بسازد. و در آن تمام عناصر پیروزی که ما از سال 2002 تا حال برای آن امید داشتیم گنجانیده شده است.»

به گفته آقای وردک جامعه جهانی اکنون به این نتیجه رسیده است که راه حل افغانی بحران افغانستان یگانه راه مناسب برای حل معضله این کشور می باشد.

وی افزود:
« در تمام این سال ها من به یک موضوع اتکا می کردم که یگانه راه ایجاد ثبات پایدار در افغانستان این است که خود افغانها برای گرفتن مسوولیت به پای خود ایستاد شوند. زیرا پیروزی در افغانستان به این معنی است که افغان ها بتوانند مستقلانه از خود دفاع کنند و ایالات متحده، ناتو، آیساف به شکل دوامدار در پهلوی آنها قرار داشته باشند. به عقیده ما راه حل افغانی از نگاه مصرف موثر و از نگاه سیاسی کمتر پیچیده می باشد و برای دوستان ما هم تلفات را کمتر می سازد.»

به گفته آقای وردک قوای آیساف و افغان عملیات خود را به جاهای برده اند که قبلاً به این جا ها نرفته بودند و با این عمل طبعاً تلفات هم بیشتر شده است.

به گفته آقای وردک در جریان انتخابات پارلمانی خشونت ها به اوج خود رسید اما بزودی قوای افغان و ناتو تشبث را در میدان جنگ بدست خود گرفتند و تحرک مخالفین را محدود ساختند.

در ساحه همکاری مردم با قوای افغان و ناتو آقای وردک اظهار داشت که اگر به کشف مواد انفجاری جابجا شده به کمک مردم توجه شود معلوم می گردد که اعتماد مردم افغانستان به اردوی ملی و متحدین خارجی آن تا چه حد بیشتر شده است.
XS
SM
MD
LG